Szanyi: a gyenge forint miatt kellene csökkenteni a benzin jövedéki adóját

A benzin ára rekordmagasságot ért el. Az MSZP szerint a Fidesz amúgy is tartozik a választóknak a nagyarányú adócsökkentéssel, kezdhetnék a benzin jövedéki adójával. Szanyi Tiborral, az MSZP kampányfőnökével beszélgettünk.

Mitől aktuális most a benzin jövedéki adójának csökkentése?

Benzin jövedéki adó
A benzin fogyasztására kirótt adónem. A legnagyobb részét egy liter benzin árának ez teszi ki. Mértékét a mindenkori kormány határozza meg. Legutóbb ez év január elején emelték meg 7,6 százalékkal.
Attól, hogy a Fideszt arra kértük konkretizálja az általa végrehajtani kívánt lépéseket, mert eddig nem tette. Egyet azonban tudunk: a tavaszi kampány során megígérték az egyszeri, nagyarányú adócsökkentést.

Az azonnali és egyszeri eddig elmaradt, semmilyen intézkedést nem hajtottak végre. Leszámítva azt, hogy a tehetőseknek eltörölték az örökösödési illetéket. Ez korábban csak húszmillióig volt így.

Mi abból indultunk ki, ami a kétkezi munkából élő embereknek számít. Ez konkrétan az alapvető élelmiszerek és az üzemanyagok ára. A benzin ára azért emelkedett meg drasztikusan, mert a kormány volt olyan kedves és háromszor bedöntötte a forintot. Most történelmi magasságokban van a benzin éra.

Ha kábítás helyett valódi adócsökkentésben gondolkodnak, akkor ezen a két téren van még mozgástér a kormány számára. Az alapvető élelmiszereket a jelenlegi tizennyolc százalékos áfa kulcsból az ötszázalékosba sorolhatnák. Sőt akár bővíthetnék is ennek a körét. Az élelmiszerek árát huszonöt százalékról a tizenötös sávba húzhatnák.

Másik az üzemanyag. Kétféle besorolás létezik: lakossági és fuvarozói. Mindkettő tekintetében van mozgástere a kormánynak. Az EU csak minimumokat ír elő ebben az esetben. Ez jelentős csökkenést okozna, mivel az áfa is erre rakódik rá. Ez tíz-húsz forintos csökkenést eredményezhetne.

Legutóbb nem az önök kormánya emelte a benzin jövedéki adóját?

Igen, de akkor egy más szituáció volt. Olcsóbb volt az üzemanyag világpiaci árak, és más volt a forint árfolyama. A forint bedöntésével, az adókulcs sokkal több bevételt jelent a kormánynak.



Lehet, hogy rosszul emlékszem, de a forint akkoriban a mai árfolyamon állt.

Akkor a tervezés szintjén egész más árfolyammal számoltunk. Éves szinten átlagosan kettőszázhatvanöt forint-euróváltással terveztünk. Most viszont jóval 270 forint fölött vagyunk. 

Áprilisban megjelentek olyan jelentések, amelyek szerint a megemelt benzinárak miatt megnőtt a benzinturizmus, és végül csökkent a bevétel.

Ez egy igazi abszurd hülyeség. Még gazdasági államtitkár koromban tanulmányoztam, mi az a benzinturizmus. Semmi. Ez egy közkeletű újságírói csemege, ennek nincsen gazdasági hatása.

Mi soha nem ígértünk adócsökkentést, ők megígérték, és nem teljesítették. Mi meg tudjuk mondani nekik hol látunk a kormánynak mozgásteret. Az örökösödési adó illetékmentességét sem vezettük volna be, és az egykulcsos adónemet sem.

Azt nem állítom, ha mi kormányon lennénk, akkor csökkentenénk a jövedéki adót. Viszont stabil maradt volna az árfolyam, így nem is kellene.