Füzetháború: megakampány válság idején

A Fidesz katasztrofálisan megírt füzetei után az MSZP próbálkozik hasonló dobással - pedig válság idejére mindkét párt visszafogott, költségkímélő kampányt ígért. Ha már most elkezdik, mi lesz itt a választások előtt?

Ismerős játék, nagyobb színtéren

Akinek van ideje arra, hogy egy egész napig az MTI híreit olvassa, annak könnyen szemet szúrhat egyféle, majd mindennapos nyilatkozatháború, amit a két nagy párt vív egymással - jórészt Nyakó Istvánt és Szíjjártó Pétert harcba küldve. Mindig úgy kezdődik, hogy az egyik mond valamit a másikról, mire a másik elküldi az egyiket sokkal melegebb éghajlatra, amire az felajánlja, hogy inkább menjen a másik arra. És ez így folytatódik általánosan négy közleményig, de van úgy, hogy reggeltől estig vívják háborújukat. Nyakó nevetségesebb, Szíjjártó demagógabb, de mindkettőnek megvan a maga szánalmas bája. Amíg ezt a sajtó hasábjain csinálják, nincs nagyobb probléma. Ám mikor ezzel megpróbálnak betörni mások éltébe, nos ott már gondok vannak.

Ez lesz a szocialisták füzetében
Lendvai Ildikó elmondta: a tájékoztató füzetben olyan eredményekről számolnak be, amelyek szocialista kezdeményezésre kerültek be a kormányprogramba, a költségvetésbe, valamint tájékoztatnak arról is, hogyan alakulnak 2010-ben a családokban és az országban várható konkrét jövedelmek.
A „minden háztartásba eljuttatott” kis füzetecskékkel viszont pont ez a baj: azokat is elérik vele, akik nem kíváncsiak egyik nagy párt véleményére sem. Ráadásul az egész kísértetiesen hasonlón kezdődött ahhoz, ahogy az a fenti eseménynél szokott. A Fidesz kiadott egy mini-kiadványt (Önnek is jog van tudni) arról, hogy mi mindent csinált rosszul a Bajnai-kormány. Erre az MSZP egy hasonló füzettel reagált (Tesszük, amit tennünk kell), amelyben kifejti, hogy mi mindent csinált jól a Bajnai kormány. Bár elviekben mindkettőben a „tényekre” szorítkoznak, a két kiadvány gyökeresen ellentmond egymásnak.

Konkrét problémák

Bár az MSZP-s füzetet még nem láttuk, de a Fideszeset volt szerencsénk megszemlélni: olyan „apró” hibák kerültek bele, mint hogy a MÁV-Cargo helyett MÁV-ot írtak amikor a vasút privatizációjáról volt szó, és olyan 17 milliárdos elvonás szerepel benne tényként, ami végül nem történt meg. Nem tudjuk, hogy a szocialista füzetecskében is lesznek-e hasonló képtelenségek - talán az előszót félig jegyző Bajnai Gordon alapossága miatt nem - de nem is ez a legnagyobb probléma. Hanem szokás szerint az anyagiak.

A Fidesznek egy füzet előállítása 9,7 forintba került, míg az MSZP-nek ugyanez 12-ből jött ki, postaköltséggel együtt. AZ MSZP e mellé még óriásplakátokat és pár médiahirdetést is el kíván helyezni, és ez összesen 80 millió forintjába fájt- hivatalosan. A Fidesznél nem tudunk pontos összeget a végeredményről, de annyi biztos, hogy nem lehetett sokkal kevesebb. Ráadásul az akciónak még nincs vége, hisz a párt ma délben mutatta meg a sajtónak a legújabb, Bajnai kudarcairól szóló óriásplakátjait - ráadásul SMS-ben is nemrég folytatott kampányhadjáratot.

Teszi ezt mind a két nagypárt válság idején, annak ellenére, hogy megígérték: idén kifejezetten visszafogott, olcsó kampányokkal fognak nyomulni. Ráadásul Lendvai Ildikó, az MSZP elnöke tegnap még azt is hozzátette, hogy „nem a Fidesszel kívánnak veszekedni”. De úgy látszik, ahogy a gazdaságban a válság enyhülésének legapróbb jele mutatkozik, úgy felejtik el a pártok az ígéreteiket. Hiába van egy vékony, alig hallható LMP-s és sokkol komolyabb civil hang a sarokban, hogy „állapítsunk meg egy kampányköltség-plafont, legyen nyílt a kampányfinanszírozás, és ne egymás lejáratásáról szóljanak a kampányok”, ezt a nagypártok meg sem hallják.

További várható

A mostani MSZP-s füzet sajtótájékoztatója nem csak arra volt jó, hogy az MSZP felvegye kesztyűt a Fidessze szemben. Ha nem lett volna egyértelmű, Lendvai azt is elismerte, hogy ez a mostani távolról sem szakértői kormány, hanem az MSZP kormánya - vagyis a kezdeti szakértőzgetés csupán néphülyítés volt. Idézve: „ez a kormány, a válságkezelő kormány a szocialista párt kormánya. Fölvállaljuk.” Tehát ha a füzetben nem is, a sajtótájékoztatón sikerült magukat lejáratniuk.

Az sem mindegy, hogy ezekkel összehasonlítva mire képes a többi párt. A valóságos harmadik erővé fejlődő Jobbik például roppant ügyes videókkal hívja fel magára a figyelmet, amelyek mind a pártszimpatizánsok hűségét, mind a bizonytalanok vonzását képes elérni. A minap jelent meg például a legújabb, Jobbikhoz köthető videó, amely a Betyársereget mutatja be. Az alkotás minősége és stílusa magért beszél - ahogy annak tartalma is.