Egyre több országban lesz légisztrájk

Már 12 ország csatlakozott az európai légiforgalmi irányítók ernyőszervezete, az ATCEUC (Air Trafic Controllers European Unions Coordination) szerdai és az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) csütörtöki demonstrációjához - tudta meg az MTI.

Az ATCEUC azért tart demonstrációt, mert nem ért egyet az Európai Bizottság Egységes Európai Égbolt (SES) programjával, illetve a 2015 és 2019 közötti időszakban elvárt "irreális" teljesítménycélokkal. A szervezet 14 ezer irányítónak küldte el felhívását. Ehhez a demonstrációhoz Olaszország, Portugália, Málta és Ciprus mellett szerdán csatlakozott Franciaország, Bulgária és Szlovénia is.

Több légitársaság, így az easyjet, a spanyol Iberia, a Swiss, a portugál TAP, az Austrian Airlines és az Air Berlin is figyelmeztette utasait, hogy szerdán késésekre kell számítani főleg az Olaszországból, Portugáliából induló, vagy oda érkező járatoknál. A Ryanair törölt nyolcvan szerdai, többnyire olaszországi járatot, így a Budapest és Roma - Ciampino közöttit is.

Csütörtökre az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) jelentett be megmozdulást, mivel úgy látja, hogy az egységes égbolt miatti változások veszélyeztetik a légiforgalmi irányítók munkahelyeit, a jogszabálycsomag célkitűzései megalapozatlanok és túlzóak, egyértelműen a légitársaságok érdekeit védik, továbbá negatív következményekkel járhatnak a repülésbiztonságra és a légiforgalmi szolgálatok működésére.

Az ETF akciójában a legfrissebb adatok szerint Franciaország, Olaszország, Portugália, Szlovákia, Csehország, Ausztria, Görögország és Magyarország légiforgalmi irányítói vesznek részt. A HungaroControlnál működő Control Magyar Légiforgalmi Irányítók Szakszervezete kétórás, forgalomkorlátozással járó sztrájkot fog tartani, a Magyarország felett átrepülő forgalmat kiszolgáló irányítás csökkentett kapacitással fog üzemelni, és a közelkörzeti, valamint torony irányítás is 50 százalékos kapacitással üzemel csütörtök délelőtt 9 és 11 óra között.

A SES-programot az Európai Bizottság és az Eurocontrol kezdeményezte 2008-ban, lényege, hogy a széttagolt, a tagállamok kezében lévő légiforgalmi irányítást összevonják és rövidítsék a repülési útvonalakat.
Forrás: MTI