A drum and bass világáról szóló sorozatunk második részében Cr1sszel alias Kulcsár Krisztiánnal beszélgettünk, aki szerint a magyar dnb szcéna nagyon erős, kifejezetten világszínvonalú.

Évek óta játszol, nemrég pedig egy csapattal beindítottál egy rádiót, sőt ha jól tudom, egy bulit is szerveztetek már. Hogy állnak ezek a dolgaid?

2006-ban volt az első fellépésem, egy DJ versenyen, de az valójában csak szárnypróbálgatás volt. Később egyre több lehetőségem lett megmutatni magamat és a stílust, amit képviselek. Az utóbbi egy évben, amióta beindítottuk a rádiót kezdtek jobban felpörögni az események. Nem voltak nagyratörő terveim, csak úgy éreztem, amit csinálunk, megérett arra, hogy valamilyen formában a nagyközönség elé tárjuk.

Így aztán összeállt a csapat, akikkel egyébként is régóta zenéltünk együtt: az alkalmi összejövetelekből rendszeres találkozások lettek, melyek során élő adást készítettünk. Az eleinte uralkodó káoszból műsorok alakultak, egyre több vendéget hívtunk. Később azt vettük észre, szeretnek ide járni az emberek, sokan követik is az adásokat, és mindenhonnan egyre több elismerést kapunk.



Talán ennek az elismerésnek is köszönhető az, hogy úgy döntöttünk, szervezünk egy bulit is, ami a nehézségek ellenére jól sikerült, és biztos lesz folytatás is. Az érdeklődés egyre nagyobb, már egy ideje látható a videó stream is, amit fejleszteni is fogunk, mivel azt tapasztaljuk, hogy az emberek kíváncsiak arra, hogy a kedvenceik hogyan és miként rakják össze a zenéket.

Sikeresnek tartod a dnbnoise-ot? Miért?


Sikeresnek tartom. Szinte észrevétlenül lett neve a rádiónak, ami szerencsére azt tükrözi, amit szeretnénk is, hogy tükrözzön: igényességet, minőséget, zeneszeretetet. Külön öröm számomra, hogy a rádió tagjai közül legtöbben a bakelitet tartják elsődleges hanghordozónak.

A drum and bass egy gyorsan változó zenei világ. Sokba kerül lépést tartani a legújabb trendekkel? Miként maradsz képben?

Nos, igen, sokba kerül, de főleg sok időt és energiát emészt fel. Persze számomra ez nem megerőltető, és gondolom a többieknek sem, akik ezzel foglalkoznak. Természetesen az internet az elsődleges hely, ahol követni lehet az eseményeket. Sok portál és fórum foglalkozik a témával, de első kézből és egyben leggyorsabban a szociális hálózatokon keresztül lehet információhoz jutni.

Egyre több a kiadó, a producer és az (önjelölt) DJ; egyre több a digitális megjelenés, így az igényességre törekvő DJ-knek egyre nehezebb feladatuk van, mert egyre nagyobb halmazból kell a gyöngyszemeket kiválogatniuk. Amióta elterjedtek a digitális megjelenések, sajnos egyre kevesebb zene jelenik meg bakeliten is, de ez ellen nem lehet mit tenni, mivel a digitális megjelenés olcsóbb is mind a kiadónak, mind a DJ-nek, és szerintem ez a fő oka is annak, hogy hígul a szcéna, illetve globálisan a zenei világ.

Engem egyébként nem zavar ez a hígulás, a producerek így könnyebben tehetnek szert ismertségre, és a sok digitális megjelenés között én is mindig találok néhányat, amit megveszek, és játszom is. Csak az zavar, amikor egy zenét annyira jónak érzek, hogy bakeliten is megvenném, de nincs rá lehetőség.

Mostanában ki a kedvenc producered, illetve előadód? Kinek a bulijára mennél el akár külföldre is?

A kedvenc producereim nem sokat változtak az utóbbi időben, a sötétebb drum & bass irányzatokból Current Value, Limewax, Counterstrike, Dom & Roland, SPL, Donny, valamint mostanában Nanoteknek és Hallucinatornak volt egykét figyelemreméltó megjelenése. Neuro vonalon Phace, Misanthrop, Audio, Future Signal, Catacomb, Optiv, BTK, Dose, minimál terén pedig Nymfo, S.P.Y., Amoss, Data, és még sorolhatnám.

Külföldre főleg kiadói bulira mennék el, most lesz például február 25-én a Renegade Hardware 17. szülinapi bulija Londonban. A fellépőket hadd ne soroljam fel, legyen elég annyi, hogy itthon egy év alatt sem szokott annyi nagy név megfordulni, mint ott egy ilyen buliban.

Egy korábbi interjúban azt mondtad ”A zenéim legtöbbjére jellemző a gonoszság és a káosz. Van, hogy gördülékeny, van, hogy teljesen széttördelt”. Ez ma is így van? Mit jelent, hogy gonosz?

Ez továbbra is így van. A gonoszságot úgy jellemezném, hogy a zenék legtöbbje úgy van felépítve, hogy a feszültség fokozása közben várod egy bizonyos esemény, egy feloldás bekövetkeztét, és biztos lehetsz benne, hogy a gonosz zenék esetében ez nem úgy, illetve nem akkor fog bekövetkezni, ahogy és amikor ezt várnád. Ettől nem lesz jó érzésed, mégis egy ilyen szett meghallgatása, ha tudod értelmezni, hihetetlen mennyiségű feszültséget tud felszabadítani belőled.

(Cr1s világába itt hallgathatsz bele)

Hol és hogyan szeretsz leginkább játszani? Van valami jó történeted, fellépésről?

A saját stúdiónkban természetesen nagyon szeretek keverni, de azért egész más közönségnek játszani. Egyébként elmondható, hogy minden olyan helyzetben szeretek játszani, ahol a technikai körülmények megfelelőek, de sajnos kevés klub/promóter tudja ezt megteremteni.

Szeretek egyedül játszani, úgy könnyebb koncepciókat kitalálni egy-egy szettre, de b2b-zni is szeretek, mert akkor két ember zenei - és lelki - világából alakul ki egy végeredmény, ami mindenképp különleges, és az alkalmazkodóképességtől függően lehet éppen nagyon jó is, vagy kevésbé jó. Előfordul, hogy utólag nem tudom megmondani, milyen zenéket raktam fel, és ez független az illumináltsági szinttől. Ilyenkor egyszerűen arról van szó, hogy annyira elkap a "flow", hogy megváltozik az időérzékelésem, és utólag visszatekintve a számok egymásutánja helyett már csak egy egybefüggő hangfolyamot érzékelek.

Milyennek tartod a magyarországi dnb szcénát?

A magyarországi dnb szcéna nagyon erős, az ország méretéhez képest sok a világszínvonalú és hírű producer, és még több a valóban ügyes DJ, akiknek persze nehéz érvényesülni, de mi itt a rádióban is sokaknak biztosítunk lehetőséget.

Szerencsére van jó pár igényes és megbízható promóter csapat is, akik között ugyan időről időre kialakulnak ellenségeskedések, ami engem felettébb elszomorít, és teljesen szükségtelennek érzem. Annyiról lenne csak szó, hogy figyelniük kellene egymásra, kommunikálni, és máris minden buli akkor és oda szervezhető, amikor és ahova érdemes. Mi is belefutottunk ellenségeskedésekbe már az első buli szervezésénél is, még úgy is, hogy minden részletre figyeltünk. De ez nem tántorít el minket, időről időre biztosan találkozhatnak majd a stílus kedvelői velünk a budapesti és remélhetőleg vidéki éjszakákon.

Hol lehet hallani téged legközelebb?

Engem a rádióban minden héten lehet hallani, látni, a saját műsoromban csütörtökönként, aminek a címe magáért beszél: "The dark side of the bass". Állandó vendégnek tekinthető Paranoid, és biztos, hogy hallhattok majd még gyakran Lock-al és Zoom-al együtt is játszani. A többi napon dnbnoise jam keretein belül könnyedebb zenéket is rakok, alkalmazkodva az aktuális műsorhoz. Valamint áprilisban lesz 1 éves a rádió, amit egy buli keretein belül szeretnénk megünnepelni, ahol természetesen engem is meg lehet majd hallgatni.


A magyar dnb szcénával foglalkozó interjúsorozatunk első részében
Sternnel beszélgettünk.