Magyarok a döntőben

A fizika és a kémia tantárgyak oktatása látványossá, érdekessé is tehető - ezt bizonyíthatja be az a kilenc pedagógus Koppenhágában, akik a „Science on Stage" fesztivál európai döntőjén képviselik Magyarországot.

A rangos nemzetközi megmérettetésen középiskolai tanárok adnak ízelítőt egyedi és újszerű módszereikből, tanítási stratégiájukból, abból, hogy ez vonzó pálya. Erre különösen nagy szükség van akkor, amikor alig akad hazai jelentkező fizika vagy kémia oktatónak.

"A természettudományok segítségével izgalmasan is bemutatható a középiskolás korosztálynak a körülöttünk lévő világ, ehhez viszont jó módszerekre, fantáziadús előadásokra és kísérletekre van szükség" - hangsúlyozta Sükösd Csaba, a dániai versenyre utazó magyar delegáció koordinátora a„Science on Stage" verseny előtt.

Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat alelnöke elmondta: a magyarok a korábbi versenyeken rendre jól szerepeltek, szinte mindig hoztak haza valamilyen díjat. Sükösd Csaba szerint a versenyen nem a gazdasági és technikai háttér a döntő. Sokkal fontosabb egy-egy jó ötlet vagy egyedi megközelítés. A fesztivál célja éppen az, hogy a pedagógusok új tapasztalatokkal gazdagodjanak, ellessék egymás tanítási módszereit és megismerjék a legújabb kutatási eredményeket.

A „Science on Stage" fesztivál európai döntőjét április 16. és 19. között rendezik a dán fővárosban. A rangos rendezvényen 28 ország körülbelül 350 tanára mutatja be, hogy milyen eszközökkel próbálja izgalmasabbá és érthetőbbé tenni a diákok számára a természettudományokat. A versenyzők négy kategóriában - kiállítás, bemutató óra, színpadi bemutató és műhely - mérik össze tudásukat.

A rendezvény teljes ideje alatt látogatható kiállításon mindenki megismerkedhet a résztvevőkkel és produkcióikkal, a bemutató órán pedig a módszereket leshetik el egymástól. A színpadon látványos előadás keretében mutathatják meg a pedagógusok, hogy mivel tudják érdekessé tenni előadásaikat. A műhelyfoglalkozásokon pedig már mindenki bekapcsolódhat az „órába" és kicserélheti a többiekkel véleményét, tapasztalatát. Az elmúlt években a rendezvény ideje alatt a zsűri, egy 15-20 főből álló nemzetközi testület inkognitóban járta végig a különböző helyszíneket. Egy-egy produkciót legalább két fő bírált el és értékelésük alapján osztották ki a helyezéseket.

Magyarországot az Eötvös Loránd Fizikai Társulat segítségével azok a pedagógusok és diákok képviselik, akik tavaly októberben a Csodák Palotájában rendezett döntőben bizonyították, hogy előadásuk látványos, érdekes és élvezetes.

"Az itthon díjazott, és megmérettetésre érdemes prezentációkon csak néhány apróbb igazításokat kell elvégezni" - mondta Sükösd Csaba hozzátéve, hogy Koppenhágában nagyobb lesz a színpad, más időkeretekhez kell a versenyzőknek alkalmazkodniuk, angol nyelven kell előadni a produkciót, valamint - a nemzetközi zsűri javaslatai alapján - néhány magyar projektet más kategóriában kell majd bemutatni.

A magyar delegáció koordinátora szerint a dániai verseny tapasztalatait nem csupán a kiutazó tanárok, hanem itthon maradt kollegáik is hasznosíthatják. A pedagógusok ugyanis hazatérve Koppenhágából, szaklapokban számolnak majd be a versenyen ellesett módszerekről.
Forrás: vilagtudomany.hu