Folyamatban a nemzetgazdaság megmentése?

A Kézműves Magyar Ízek Vásárán közel száz magyar kistermelő és kézműves mutatja be a portékáit. Jövőre olyan üzletlánc indul, mely megfelelő piacot biztosít számukra. Orosz Pállal, a vásár főszervezőjével beszélgettünk.

Mi gátolja a magyar kistermelőket abban, hogy bekerüljenek a hazai kereskedelem fősodrába?

Azokkal a kistermelőkkel, akikkel felvettük a kapcsolatot, nem minden esetben termelnek akkora mennyiséget, ami folytonos ellátást tudna biztosítani egy áruházlánc számára.

Lehetséges, hogy csak annyit tudnak termelni, ami egy nagyobb üzletben egy hét alatt elfogyna. Az anyagi és kapcsolati tőkéjük is valószínűleg korlátozott. A nagyobb üzletláncoknak sem feltétlenül áll érdekükben a kistermelőktől beszerezni a termékeket.

A rendezvény miben tudja segíteni a kistermelőket?

A meghívott kiállítóknak nem kell standpénzt fizetniük, valamint az eladott termékek után sem szedünk semmilyen százalékot tőlük. Az érdeklődők kifizetik a jegy árát, majd a kiállítás területén kóstolhatnak, vásárolhatnak sajttermékekből, húsokból, pálinkákból, borokból, csokoládékból.

A földrajzi helyzetet nem szeretnénk figyelembe venni, a határon túli magyaroknak is ugyanúgy lehetőséget adunk, mint az anyaországban élő honfitársainknak. Éppen ezért nem a magyar termékeken, hanem a magyar ízeken van a hangsúly.

Miként lehetne „definiálni” a magyar ízvilágot?

Több oldalról meg lehet közelíteni a kérdést. Azokat az ízeket is ide lehet sorolni, melyeket már nagyanyáink is ismertek. Amikor azt mondjuk, hogy „magyar ízek”, a legtöbb külföldi valamilyen paprikás ételre gondol: mi ezt szeretnénk megváltoztatni, a magyar gasztronómia ennél összetettebb.

A kiállítás bármilyen szép és hasznos gondolat, önmagában talán nem képes megoldani a kistermelők problémáit.

Partnereinkkel a jövő év folyamán, nyolcvan-száz négyzetméteren olyan klasszikus, nem plázákban található élelmiszerüzletek megnyitását tervezzük, ahol az adott régió termelői el tudják adni a portékáikat.

Az első üzletet Debrecenben nyitnjuk meg, ahol már megvan az első üzlethelységünk: itt hajdúsági kézműves termékeket árusítunk majd. A beszállítókkal jelenleg is tárgyalunk. Az üzlet megnyitását áprilisra tervezzük.

A későbbiekben az ország több területén szeretnénk hasonló boltokat nyitni, így a termelők komolyabb felvásárló piachoz jutnának. Egy idő után nem csak a saját régióikban tudnák áruba bocsájtani a portékáikat, hanem az ország egész területén.



Mekkora forgalmat tudnának bonyolítani?

Azokra a termékekre melyeket a kiállításon bemutatunk, éves szinten ötszázötven milliárd forintot költünk el. Nem mindegy, hogy ennek az összegnek legalább egy kis része az országhatáron belül marad, vagy sem. Az importtal szemben alternatívát szeretnénk állítani az emberek elé. Abban az esetben, ha egy kiváló minőségű magyar terméket tudnak akár jobb áron megvásárolni, mint egy külföldit, akkor a hazai terméket fogják előnyben részesíteni.

Szeretnénk elérni, hogy az emberek felfedezzék a hazai értékeket főleg akkor, amikor a gazdasági váltság is arra kényszerítette őket, hogy az olcsóbb, akár rosszabb minőségű terméket válasszanak. Ha kifogástalan minőségű, olcsóbb termékeket tudnak választani, akkor magukon és a nemzetgazdaságon is segítenek.


A rendezvény a Millenáris "B" épületében, 2011. február 11-e déli tizenkét órától február 13-a este húsz óráig fogadja a látogatókat. További információkat a hivatalos honlapon találhatnak.

Hitvallás?
„Hiszünk a magyar minőségi élelmiszerekben, és abban hogy ezek népszerűsítése és fogyasztása mind lelkünk, mind egészségünk, mind pedig nemzeti értékeink és gazdaságunk jobbá tételéhez hozzájárul. Ezért kutattuk fel és tárjuk vendégeink elé a legjobb hazai sajtokat, kolbászokat, lekvárokat, mézeket, csokoládékat, borokat, pálinkákat és minden egyéb minőségi élelmiszert, amely magyar és csak a mienk.
Büszkék vagyunk a magyar termelők minőségi élelmiszereire, és szeretnénk ezeket megosztani mindenkivel, aki nyitott a kézműves magyar gasztronómiára.”