Csökkent a digitális zenepiac növekedése

A Hanglemezkiadók Nemzetközi Szövetsége (IFPI) szerint a tavalyi évben ismét lassult a digitális zenepiac növekedési üteme.

A jogvédők szerint ennek oka a kalózkodásban keresendő, ami meglátásuk szerint továbbra is a legnagyobb veszélyt jelenti a kreatív iparágak működésére.

A napokban adta ki a 2010-es évre vonatkozó zenepiaci jelentését a Hanglemezkiadók Nemzetközi Szövetsége (IFPI). A jelentés szerint immáron tizenegy éve folyamatosan csökkennek a zeneeladási mutatók, amely nagyobbrészt a fizikai hordozók értékesítési ütemének visszaesésére vezethető vissza. Ugyanakkor, bár a zenekedvelő fogyasztók egyre több legális digitális forrásból férhetnek hozzá az új és régi dalokhoz, a digitális értékesítés üteme sem biztató, ez ugyanis évről évre egyre lassabban növekszik.

A digitális eladásokat tekintve 2008-ban még 25 százalékos növekedésről számolt be az IFPI, 2009-ben már csak 12 százalékot mértek, míg a tavalyi évben a növekedés csak 6 százalékos volt. Jelenleg a digitális eladások a lemezkiadók összbevételének 29 százalékát teszik ki.

Az International Business Times beszámolója szerint a zeneipar komoly kihívásokkal néz szembe. Az IFPI szerint a zeneipar működésének és fejlődésének legnagyobb problémáját a kalózkodás jelenti.

A jogvédők szerint többek között ennek az eredménye, hogy évről évre kevesebb új előadó jelenik meg a zenei szférában, akik ráadásul kisebb jövedelmet is generálnak. A tavalyi év legsikeresebb 50 albumának eladásából például az új előadóknak csak negyedakkora részesedése volt, mint a 2003-as évben.

Az IFPI szerint Spanyolország és Brazília a kalózkodás által legsúlyosabban érintett két piac. A két országban az internetezők 44-45 százaléka használja a kalózfelületeket. A jogvédők szerint Spanyolországban, ahol tavaly 22 százalékkal csökkentek a zeneeladások, a legkeresettebb 50 album között egyáltalán nem volt belföldi előadó.