Társadalom? Vásárlás! Tudatosság!?

Lehet, hogy nem látszik, de 2010 a szegénység és a társadalmi kirekesztés elleni küzdelem európai éve. Ennek keretében hoztak létre egy speciális webvásárteret a társadalomtudatos vásárlás erősítésére.

Társadalomtudatos vásárlás. Ilyen is van. Jobban mondva igyekszik megteremteni az alapjait egy-két a téma iránt elkötelezett szervezet. Mert hát valljuk be, Magyarországon a társadalom, a vásárlás és a tudatosság csak a legritkább esetekben használható egyetlen kifejezésben.

Webvásártér a társadalomtudatosságért

Szolidaritás Egyesületet
A közhasznú szervezetet 2007-ben hozta létre egy szociálpolitikusokból, illetve képzőművészekből, reklámszakemberekből, jogászokból álló társaság. Céljuk a méltányos életkörülmények, a megfelelő életminőség, a jólét biztosítása különböző programokkal, illetve a fenntartható fejlődés környezeti vetületének hangsúlyozása.
Most azonban egy civil kezdeményezés olyan, egyedülálló webvásárteret hozott létre, mely a remények szerint erősíti a társadalomtudatos vásárlást.

"A karácsony és az év vége különösen nagy lehetőséget nyújt az alternatív kereskedelmi hálózatoknak, hogy a cégvezetőket és magánembereket megszólítsák. Fel kell hívnunk a figyelmét mindenkinek, hogy ha tehetik, a vásárlások során saját honfitársaikat részesítsék előnyben. Ezáltal segíteni tudnak a megváltozott munkaképességű, hátrányos helyzetű, gazdaságilag elmaradt térségek lakóinak, hiszen az általuk előállított termékek megvásárlásával az ő megélhetőségüket támogatják" – mondta a témáról Polai Bernadett, a Szolidaritás Egyesület elnöke (ehhez az egyesülethet fűződik például a "Jó játék" program is).

Vehetünk tehát például kézzel fonott kosarakat vagy éppen hatszögletű gyertyát – hogy az árvácska lánc néven futó termékről ne is beszéljünk. Mindezzel a termékeket létrehozó hátrányos helyzetű embereket segítve.

A siker nem garantált...

Legyünk őszinték, ezeket a dolgokat eladni pokoli nehéz egy olyan országban, ahol a vásárlók zömét az sem érdekli, hogy két ugyanolyan árú és minőségű termék közül a magyart tegyék a bevásárlókocsijukba.

Ezzel együtt az ötletgazdák érvelése is érthető: mikor máskor lehetne a témát egy kicsit a reflektorfénybe tolni, mint az év végi ünnepek előtt rendre kitörő vásárlási láz idején?

Na ugye.

A kérdés csak az, hogy Magyarország megérett-e már az ilyen és az ehhez hasonló, a jóérzésű emberek gondolkodásmódján alapuló kezdeményezésekre...