Az elmúlt években az internetes csalás a bűnözés önálló válfajává nőtte ki magát. Az elkövetők módszerei egyre kifinomultabbak és rafináltabbak. A HírExtra egy újabb csalásfajtára lett figyelmes.

Ha nem elég körültekintő az ember, könnyedén beleeshet a csalók csapdájukba. Ha már megtörténik a baj, akkor nincs visszaút, hiszen az internetes csalók személye az esetek többségében nem kinyomozható. A csalók eszközeinek ismeretében azonban megelőzhető a baj.

A legnépszerűbb csalásfajták:

Az adathalászok


A miskolci áldozat
Egy miskolci férfit e-mailben értesítést kapott: egymillió dolláros nyeremény ütötte a markát. A nyereményhez minden további nélkül hozzájuthat, csak 650 ezer forint adminisztrációs költséget kell kifizetnie. A férfi boldogan fizetett, átutalta a pénzt a megadott címre. Ő volt a legjobban meglepve, hogy a beígért nyeremény soha nem érkezett meg. Amikor végre rájött, hogy átverték, a rendőrséghez fordult. A tettes, vagy tettesek azóta sem lettek meg. A hvg.hu megkereste a károsultat, hogy további részleteket tudjon meg, de a férfi elhárította a nyilatkozatot, mondván, szégyelli, hogy ilyen könnyen palira tudták venni. /hvg.hu/
Az internetes bűnözés egyik legkiforrottabb formája az adathalászat (pishing). Az adathalászok egy pénzintézet nevében küldenek e-mailt, melyben jelszó-megerősítés, vagy e-mail cím ellenőrzésének ürügyén egy hamis weboldalra igyekeznek átcsalni az embereket. Ez az oldal nagyon hasonlít az adott bankéhoz, ezért könnyű besétálni a csapdába. A hamis oldalon olyan fontos adatok megadására kérik az embert, mint például: a bankszámlaszám vagy a jelszó.

A felhasználókat véletlenszerűen választják ki, de a nagy számok törvénye alapján sokszor vannak közöttük olyanok, akik valóban ügyfelei az adott banknak. Ha az áldozat jóhiszeműen követi a hamis weboldalon szereplő utasításokat, és megadja az adatait, máris megtörténik a baj.

Sok esetben, ilyenkor átutalják a bankszámlán szereplő összes pénzt egy másik számlára, de az is megesett már, hogy hitelt vettek fel a felhasználó nevében. Felmérések alapján, átlagosan a felhasználók mintegy öt százaléka dől be ennek az átverésnek. Szerencsére hazánkban még nem annyira elterjedt ez a fajta csalás.

Álnyeremény

Ebben az esetben, a potenciális áldozatokat e-mailben értesítik arról, hogy jelentős összeget nyertek valamilyen szerencsejátékban, és ha átutalnak a feladó számlájára egy kisebb összeget a tranzakció költségének térítéseként, azonnal megkapják a szóban forgó nyereményt.

A gyanútlan emberek egy része fizet is, de az állítólagos nyeremény sosem érkezik meg. Vajon miért dőlnek be az emberek, ha tisztában vannak vele, hogy semmiféle nyereményjátékon nem vettek részt? Ebbe a csapdába sétált be egy miskolci férfi is, akinek óvatlansága 650 ezer forintjába került.

Nem létező árucikkek

Egyre inkább terjed a felhasználók körében az internetes vásárlás, ezáltal óriási az aukciós oldalak népszerűsége. Ezeken az oldalakon többnyire sokkal olcsóbban lehet hozzájutni az árucikkekhez, mint ha márkaboltokban vásárolnánk meg azokat. Az eladók többsége tisztességes, de néha előfordul egy-egy csaló. Az átverés rendkívül egyszerű: olyan termékeket kínál a hirdető, melyek nem is léteznek.

A vásárló átutalja a kiválasztott termék árát, azonban azt soha nem kapja meg. Az ilyenfajta csalásokat könnyű kivédeni, hiszen az esetek többségében van mód utánvéttel való fizetésre is. Ha ez nem megoldható, mindenképp ellenőrizzük a hirdető személyét valamely közösségi portálon, vagy ha cégről van szó, annak weboldalát. Amennyiben erre sincs lehetőség, érdemes inkább más hirdetés után nézni. És soha ne utaljanak előre ismeretlen személyeknek, vagy cégeknek!

Állatokkal történő csalás


Egy fórumon a következő hozzászólás szerepelt:
Az expresz.hu oldalon van egy hirdetés amely két yorki kutyust kínál ajándékba. Ez a nő egy CSALÓ!!!Én felvettem vele a kapcsolatot, mondván én gondjukat viselném, de előadta, hogy a kutyusok Kamerunban vannak. Címet és telefonszámot kért és hogy utaljuk el neki a szállítási költséget, mert csak így tudja a repülőre tenni a kutyusokat. Ez hazugság!!! Több néven és több e-mail címről is ajánlottam neki örökbefogadást és ő mindegyik levélbe ugyanazt a sablon szöveget írta. Holott állítólag már a reptéren voltak a kutyák. Ugyanazt a kutyát hogyan tudja odadni másnak?! Illetve minden mondat végén azt írta, hogy utald a pénzt a western union-on keresztül a légitársaságnak! Ne dőljön be neki senki!!! Ez átverés, hiszen a világ másik végéről nem érkeznének meg egy nap alatt a kutyák és nem 20 ezer forintba kerülne az útiköltség. A hirdetés itt található: http://www.expressz.hu/allat_noveny/kutya/hirdetes-21014029/?utm_source=System%2BNotification&utm_medium=email&utm_campaign=ContactAdvertiserEmail
Nemrég újabb ötlettel rukkoltak elő a leleményes csalók. Valószínűleg sokan hallottak már a nigériai átverésről – a nigériai örökös, aki megpróbálja kimenteni dollármillióit az országból, de ehhez pénzre van szüksége – ez ennak továbbfejlesztett és egyúttal aljasabb verziója. Számtalan variációja van ennek az átverésnek is, de ami mindegyikben közös, hogy ebben az esetben az állatbarátok érzelmeire próbálnak hatni. Kisállatokat kínálnak adoptálásra, melynél csak az állat útiköltségét kell kifizetni, amit banki átutalással tehetünk meg… De sajnos – mint az árucikk esetében – az állat soha nem érkezik meg.

Volt olyan levél, amiben az állt: egy házaspár afrikai missziójára elvitte yorkshire terrierjét, de az állat nem bírta az ottani klímát, ezért átadnák valakinek. Ha pedig valaki segíteni akar, megindul a szokásos procedúra: pénzt kérnek az útiköltségre, orvosi vizsgálatokra, vámokra, stb. A jóhiszemű állatbarát átutalja a pénzt, hogy segítsen, de hamar szembesülnie kell a rideg valósággal: átverés áldozata lett.

A csalók nemcsak emailben próbálják rávenni az embereket a pénzküldésre: weboldealakon és újságokban elhelyezett hirdetésekkel is keresik a naív állatbarátokat. A tengerentúlon rengetegen estek áldozatául ennek a csalásnak. Sajnos már Magyarországon is felbukkantak ezek a hirdetések.

Sajnos mi is találtunk egy gyanús hirdetést (http://www.expressz.hu/allat_noveny/kutya/hirdetes-23169676/). Fel is vettük a kapcsolatot a hirdetővel. Első körben – kérés nélkül –rengeteg képet küldött az állítólagos kutyáról, nyilván azért, hogy a leendő örökbefogadóban ne merülhessenek fel kétségek. A történet szerint, a hirdető nemrég megházasodott de a férje allergiás az állati szőrre, ezért szeretne új otthont találni kutyájának. Felajánlotta: ingyen átadná az ebet minden ruhájával és tartozékával együtt, mindössze a tizenöt ezer forintos szállítási költség fejében.

Eddig még nem is lett volna gyanús, ha túltesszük magunkat azon, hogy a hirdetésben Szombathely szerepelt, a nő viszont Ausztriából, Insbruckból akarta küldeni a kutyát. Illetve, hogy a levelek nyelvezete google fordítós magyarsággal íródott.

Miután lebeszéltük a részleteket, érkezett egy levél egy Jet a Pet nevű cégtől, melynek a honlapja olyan primitív volt, hogy egy amatőr is jobbat szerkesztene nála. Ráadásul megtaláltuk az oldal eredetiét, ami Jetpets néven futott (http://www.jetpets.com.au). Ez a levél is hasonló magyarosításon esett át, ezenkívül utalási címnek Kamerun volt megadva, ami azonnal egyértelművé tette, átverésről van szó.

Miután megírtuk a hirdetőnek, hogy gyanús az oldal és nem szívesén utalnánk a Jet a Pet-nek, még győzködött minket egy darabig. Aztán javasoltunk más lehetőségeket a fizetésre: az eredeti utaztató céget – jetpets –, utánvéttel való fizetést, stb. Erre közölte, a kiskutya már a reptéren vár és csak az általa említett módon lehet fizetni.

Végül megírtuk neki: kizárt, hogy Kamerunba utaljunk. Nem meglepő, hogy ezután nem írt többé. A tanulság, ha állatot szeretnének, semmiképpen se vásároljanak úgy, hogy nem nézik meg előtte élőben is a kutyust. Így sok bajtól és átveréstől óvhatják meg magukat!