Reklám miatt orvosokat pénzeltek a gyógyszergyárak

Hét nagy gyógyszeripari vállalattól 17 ezernél több orvos és egészségügyi szakember kapott pénzt azért, hogy más orvosoknak beszéljenek a cégek termékeiről - állapították meg amerikai tényfeltáró és fogyasztóvédő non-profit szervezetek.

A kedden közzétett vizsgálati jelentés szerint 2009-ben és 2010-ben az érintett egészségügyi szakemberek (főként orvosok, nővérek, gyógyszerészek) közül 380-an 100 ezer dollárnál (20 millió forint) is többet kaptak. A jelentés szerzői hozzáteszik, hogy ennél sokkal több orvoshoz juthattak hasonló kifizetések, mert a tanulmány csak hét gyógyszervállalattól származó adatokon alapul.

A kifizetések nem illegálisak, sőt általában nem is tekintik helytelennek elfogadásukat. A ProPublica nevű független - non-profit szervezetként működő - tényfeltáró újságírói csoport, valamint egyebek közt a Consumer Reports című magazin és az NPR rádió által készített jelentés szerint azonban az orvosokra időnként nyomást gyakoroltak, hogy bizonyos szereket olyan állapotokra is írjanak fel, melyekre a gyógyszer eredeti előírása nem vonatkozott.

A jelentés utal több tanulmányra, melyek kimutatták, hogy még az orvosoknak adott kis értékű ajándékok és kifizetések is befolyásolhatják magatartásukat, és sok gyógyszervállalat már leállította a gyógyszerek márkaneveit feltüntető céges szóróajándékok osztogatását.

A fogyasztói és újságírói csoportok jelentésükhöz az AstraZeneca, a Cephalon, a GlaxoSmithKline, a Johnson and Johnson, az Eli Lilly, a Merck és a Pfizer cégektől kapott adatokat használták fel. A cégek egy része jogi eljárás hatására, más része önként adta át az információkat.

A jelentés szerzői jelezték azonban, hogy hetvennél több gyógyszeripari vállalat nem hozta nyilvánosságra ezeket az adatokat annak ellenére, hogy egy márciusban elfogadott törvény legkésőbb 2013-ig erre kötelezi őket.

A jelentés megtalálható az interneten a http://www.propublica.org/topic/dollars-for-doctors cím alatt.
Forrás: MTI