Megvalósult a mindennapos testnevelés Csongrádban

Elkezdődött az új közoktatási törvény előkészítése, melyben a tervek szerint hangsúlyosabb egészségnevelés kap helyet. Csongrád beelőzött, hiszen itt már az idei tanévtől megjelent a mindennapos testnevelés.

Mindez annyit jelent, hogy magasabb óraszámban vesznek majd részt testnevelési órákon a tanulók. Erre már vannak hazánkban is példamutató intézmények, és nem csak sporttagozatos oktatással rendelkező iskolák. Például a Batsányi János Gimnázium és Szakközépiskola, a Csongrádi Oktatási Központ Tagintézménye. Itt az idei tanévben indult az első olyan évfolyam – öt osztály részvételével – ahol a diákok már heti öt alkalommal vesznek részt testnevelés foglalkozáson, azaz megvalósult a mindennapos testmozgás.

Környezettudatosság Csongrádban
A Batsányi János Gimnázium és Szakközépiskola a diákok nevelésében kiemelt fontosságúnak tartja a környezettudatos magatartás kialakítását, ezért 2005-től tagja az Ökoiskolák Hálózatának. Tanulói részt vettek a Norvég Környezetvédelmi Hivatal által kiírt „Savas Eső” programban, ahol minden év novemberében mérték a leesett csapadék mennyiségét és savasságát, de aktív szerepet vállaltak az illegális szemétlerakók feltérképezésében is.
Mivel a csongrádi iskola esetében három tagintézmény van egy kézben, ezért ez a változás megoldható volt plusz tanerő felvétele nélkül. Mindazonáltal a szeptemberi tanévnyitón fenntartói támogatásaként új sporteszközök kerültek az iskolába, melyeket Magyar Anna a Csongrád Megyei Önkormányzat elnöke és Czene Attila a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sportért felelős államtitkára adott át a diákoknak.

A mindennapos testmozgás bevezetésének menetéről, és a programhoz fűzött reményeikről kérdeztük a Batsányi János Gimnázium és Szakközépiskola igazgatóját, Dr. Kőrösi Tibort.

Az idei tanévben indították el az első olyan évfolyamukat, ahol heti öt testnevelés órán vesznek részt a gyerekek. Ez mekkora költségű beruházást jelentet az iskola számára?

Semmilyen beruházást nem jelent, csupán költségvonzata van, mely egy évre vetítve 2,2 millió bérköltséget jelent. Ehhez járul még a tornatermi felszerelések összege, melynek eszközigénye nyolcszázezer forint. Tehát ez a kísérleti jelleggel megvalósított program egy év alatt, ennél az öt osztálynál nagyjából hárommillió forintjába került a Csongrád Megyei Önkormányzatnak.

A tornatermek új felszereltsége mi mindent foglal magában?

Gyakorlatilag a tornatermi foglalkozásokat segítik elő a most kapott eszközök. Labdától kezdve, több tucat felszerelési tárgyon át, a mini hifi toronyig valóban mindent megkaptunk. Tehát úgy tudtunk elindulni szeptember elsején, hogy pénz, paripa, fegyver, minden a rendelkezésünkre áll.

Mennyi időt vett igénybe az új program előkészítése?

Közel egy éve zajlik ennek az előkészítése. Amikor mi ezt elkezdtük kidolgozni, még kormányzati szinten nem volt napirenden a mindennapos testnevelés. Áprilistól merült ez fel kormányzati szinten, tehát, ha úgy vesszük a fenntartónk megelőzte korát ezzel a lépéssel. Hiszen azt tudni kell, hogy az iskolában nem csak a tudást kell a diákokba táplálni, hanem az egészséget is erősítenünk kell. Tovább tekintünk annál, hogy négy év alatt mit kap a középiskolában egy diák, inkább megpróbálunk szemléletváltást hozni.

A megnövekedett óraszám mekkora tanulmányi leterheltséget jelent a gyermekek számára?

A gyermekeket most év elején, majd félévkor és év végén is felmérjük, mind fizikai, mind tanulmányi eredményeik tekintetében. Megnézzük az átlagokat most induláskor, hogy milyen bizonyítvánnyal érkeztek, majd ezeket az eredményeket összevetjük a félévi, majd az év végi eredményekkel, sőt ezeken túl az iskolai hiányzások átlagát is figyeljük. Mindennek tudatában látjuk majd egy év elteltével, hogy hova jutottunk.

A kilencedik évfolyamos tanulók milyen rendszerben vesznek részt az órákon? Minden napra jut egy sportfoglalkozás, vagy tömbösítve tartják az órákat?

Ha szükséges tömbösítjük az órákat, hiszen egy esetleges külső helyszínre ki kell érnie a gyermeknek, ott a tevékenységet el kell végeznie, majd vissza kell érnie az intézménybe. Alapvetően ez a második félévtől kezdődően működik majd igazán, hiszen látnunk kell mi mennyi időt igényel. Mindenképpen szeretnénk, hogy legyen legalább heti egy alkalommal egymást követően két testnevelés óra, mert ekkora óraszám mellett már megengedhetjük magunknak, hogy sokszínű tanrendet alakítsunk ki.