A közigazgatási szakértelmet és tapasztalatot néhány éve még a piacról vásárolta az állam. Egy új intézmény új szellemiség jegyében próbálhat ezen változtatni: a szakértelmet mostantól az egyetemi kutatóintézetek biztosítanák.

Dr. Kiss Norbertet, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium miniszteri biztosát, a Corvinus Egyetem volt rektorhelyettesét kérdeztük az új intézményről.

A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium ön kérte fel egy nemzeti kormányzati közigazgatási intézet megszervezésére. Mi lesz a feladat ennek az intézetnek?

Jelenleg ilyen intézet nincsen. A megbízatásom arra szól, hogy a jelenleg működő kormányzati és személyügyi képzési és vizsgaközpont átszervezésével hozzak létre egy nemzeti közigazgatási intézetet.

Az elképzelések szerint az új intézet a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium háttérintézményeként működne. A jelenlegi háttérintézmény feladataiból megmaradna a képzési és vizsgaszervezési funkció. Ez a funkció a közigazgatás továbbszervezési és vezetőképzési rendszere. Ezek hagyományos feladatok, amelyeket ez a háttérintézmény szervez, menedzsel.

Mi lenne az új feladat?

A közigazgatás
A közigazgatás azon szerveztek összessége, amelyek közhatalmat gyakorolva, az állam vagy az önkormányzat nevében közfeladatokat látnak el és jogszabályokat hajtanak végre. A helyi közügyekben az önkormányzati igazgatás, az országos jelentőségű ügyekben a központi közigazgatás jár el.

Régebben – a hajdani szocialista országoknak köszönhetően – a közigazgatást az államigazgatással azonos fogalomként kezeltük. Ennek oka az volt, hogy ezek az országok a közigazgatás összes területét központosították. Azonban amikor 1990-ben megalakultak a helyi önkormányzatok, a közigazgatás és az államigazgatás fogalma elkülönült egymástól. Ettől fogva beszélhetünk önkormányzatok által végzett igazgatásról (önkormányzati igazgatás) és az államigazgatás szervei által végzett igazgatásról (államigazgatás). (Wikipédia)
Új feladat lenne egy közigazgatási, kormányzati tudásbázis és szakértői háttér biztosítása a közigazgatás-fejlesztési munkákhoz. Jelenleg olyan háttérintézmény nem működik, ami ezt a közigazgatási tudásbázist és szakértői hátteret biztosítaná. Ha ősztől elkezd működni ez az intézet, akkor alapvetően a hazai és külföldi egyetemi és akadémia kutatóhelyekkel együttműködve, azoknak a tudását összegyűjtve, rendszerezve közvetítenénk a kormányzat felé, így biztosítva egy tudományos és nemzetközi összehasonlító ismeretanyagot a kormányzati és a közigazgatás-fejlesztési munkához.

Ez annyiban jelent új megközelítést, hogy a tapasztalat szerint az elmúlt 3-4 évben a közigazgatási szakértői tudást alapvetően tanácsadó cégektől vásárolták a kormányok. Ilyen értelemben egyfajta kiszervezés alapú szakértői háttér működött. Az új filozófia szerint megpróbáljuk megteremteni a magyar közigazgatás saját szakértelmét, és megpróbáljuk a jó hagyományokat visszaállítani, hiszen a harmincas években már működött egy Magyar Közigazgatástudományi Intézet, és az akkori közigazgatási reformokat is egy ilyen háttérintézmény készítette elő.

Ez az intézet meg fogja szólítani az egyetemi-akadémiai világot, és megpróbálunk velük egy aktív partnerséget kiépíteni, valamint azt a tudás- és szakértői hátteret biztosítani, amire szükség lesz az elkövetkezendő években a magyar közigazgatásban.

Ezek szerint önök feladatokat fognak kiszervezni egyetemi kutatóműhelyeknek, esetleg egyetemistáknak?

Ez egy programiroda, szervezőiroda lenne, nem nagy apparátussal. A kutatásszervezés, szakértői munkák szervezése, képzés és vizsgaszervezés együtt nagyjából negyvenöt-ötven fős apparátust igényelnek.

Háttérintézmény leszünk, szolgáltatunk a kormányzat számára, és közvetítünk. Tehát nem egy állandó alkalmazásban lévő köztisztviselői állomány működne itt. A szakértelem, a tudás és a nemzetközi tapasztalat megvannak az egyetemi világban és a szakértői munkacsoportokban. Mi velük működnénk együtt, és az ő ismereteiken alapulna ez a munka.

Ezek szerint ez az intézet nem egy akut probléma orvoslására jön létre, hanem hosszú távon fog feladatokat megoldani?

Hosszú távú megoldásról lesz szó, hiszen a cél az, hogy a mindenkori kormányok számára legyen egy olyan közigazgatási tudáscentrum, ahol évek, évtizedek alatt összegyűlik annyi tudás, amire szükség van a közigazgatás-fejlesztéshez. Hozzáteszem, az európai uniós országok nagy részében vannak ilyen jellegű rokonintézmények, amelyek stratégiai központként működnek, és szállítják a szakértelmet, valamint a háttérelemzéseket és a hatástanulmányokat a kormányzati munkához.

Ezek alapján ez az intézet hiánypótló lesz, és inkább az a kérdés vetődik fel, hogy eddig miért nem működött a kormányzat mögött.