Korrupt Autósiskolák

Évente több ezren szereznek B kategóriás jogosítványt. Na de milyen áron? Egyre több a visszaélés, amit a tanulók fizetnek meg. Rajna Ervint kérdeztük, hogy miként lehet védekezni a korrupció ellen.

Rajna Ervint, a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnökét kérdezte a Hírextra a visszaélések kapcsán.

Tervezik az elektronikus vezetési karton bevezetését: ez min változtatna?

2009 decemberében megjelent egy miniszteri rendelet, ami az elektronikus vezetési karton bevezetését rendszeresítette, mindezt úgy, hogy 2010. július elsejével ez már alkalmazható is. Azonban senki számára nem tették kötelezővé a használatát.

Ha nem kötelező használni, akkor nem áll fenn a veszélye, hogy egyik iskola sem vezeti majd be az új rendszert?


Olcsó húsnak híg a leve...
Számos Autósiskola hirdeti magát rendkívül alacsony áron, azonban mire a tanuló végez, az eredeti ár többszörösét fizettetik meg vele. Mivel évről évre több iskola nyílik országszerte, egyre nagyobb az árharc közöttük. Ma már gyakran előfordul, hogy ingyenes kresz tanfolyamokat és 1500-2000 forintos óradíjakat kínálnak csalogatásként.
Azok az iskolák fogják alkalmazni, amelyek a tisztesség útján kívánnak járni. Az a törekvése az érdekképviseletek többségének, hogy kötelezővé tegyék az elektronikus karton használatát. Ma már adott a lehetőség a használatára és azok az iskolák, akik becsületesen akarnak működni, illetve nem akarnak lehetőséget biztosítani az oktatói visszaéléseknek, azok alkalmazni fogják. Azt szeretnénk, hogy a jelenlegi kormány 2011 körül, rendeletben tegye kötelezővé a rendszer használatát.

Ön szerint ezzel ki lehetne védeni a visszaéléseket?


Most az az általános helyzet, hogy meghirdetik a tanfolyamokat nevetséges díjakért, amiből valójában még az üzemanyag költséget sem tudják fedezni. Ezek után a vezetések helyett, inkább csak beszélgetnek. De az is gyakran előfordul, hogy vezetés közben az oktatók a magánügyeiket intézik, többször magukra hagyva ezzel a tanulókat. Tehát minden történik csak oktatás nem.

Az elektronikus vezetési karton online módon regisztrálja, hogy hol járnak és hány percet töltöttek érdemben vezetéssel. Ha az oktató esetleg kiszáll, a tanuló meg tudja nyomni a műszeren a stop gombot. Igaz, hogy ezzel ugyanúgy időt veszít, de legalább nem kell kifizetnie azokat a perceket amit az oktató nem vele töltött. Tehát a műszer az aktív perceket és az oktatás során megtett kilométereket méri. Ily módon a tanulókat nem lehet átverni, hiszen csak azért az oktatásért fizetnek, amit ténylegesen megkaptak.

A legtöbb autósiskolában még nem használják ezt a rendszert. Mit tehet most egy diák, ha észreveszi, hogy becsapják? Kihez fordulhat?


Panaszt tehet a Közlekedési Hatóságnál. Ott valószínűleg megkérdeznék tőle, hogy miért írta alá a vezetési kartont, ha problémája volt. Jelenleg papír formában rögzítik a vezetések számát és idejét, amit a vezetések után a tanuló aláír. A probléma az – elsősorban a fiataloknál – hogy annyira respektálják az oktatókat a későbbi sikeres vizsga reményében, hogy még akkor is aláírják a kartont, ha észreveszik, hogy nem vezették le a kötelező óraszámot.

Ha már aláírták, akkor sajnos nem sokat ér a panaszuk. Egyet tudnak tenni, hogy nem írják alá, ha úgy érzik hogy átverik őket és oktatót váltanak.

Mivel tudnak konkrétan csalni az oktatók és az iskolák?


A szélhámos Autósiskolák az első harminc órát leadják nevetséges áron, utána a további órákért az eredeti ár többszörösét kérik el. Azonban azt a magasabb árat már nem könyvelik el, csak zsebre teszik. Általában a plusz órák alatt tanítják meg ténylegesen vezetni a tanulókat. A kötelező harminc órából, így hatvan vagy hetven lesz, ami abból tevődik össze, hogy az első harmincban szinte semmit sem tanítanak a diákoknak, csak az azt követőkben.

Ez azért történhet meg, mert a tanulók futnak a pénzük után. Miután kifizették a kedvezményes órákat, már nem akarnak más helyre menni, ha még venniük kell néhány plusz órát. Ezenkívül tudják, hogy az oktatóknak van ráhatásuk a vizsgabiztosokra, ami az eredményes vizsgát jelentheti számukra, ezért inkább maradnak.

A tanulók beszámolói alapján sok a korrupt vizsgabiztos. Mit tehet ellenük egy diák?


Valóban nagyon sok a korrupt vizsgabiztos a Közép-Magyarországi régióban, persze nem mindegyik az. A visszaélések kétféle módon történnek: általában az oktató már tudja, hogy mi a tarifája a vizsgabiztosnak, ebben az esetben előre elkéri az összeget a tanulótól. Ha nem tudja a kenőpénz mértékét, a vizsga közben az ujjával mutatja a vizsgabiztos, hogy hányszor tízezer forintba fog kerülni a sikeres vizsga.

A csaláson kívül, ezzel az a baj, hogy sokszor így ön- és közveszélyes tanulók is jogosítványhoz jutnak. Ennek kiküszöbölésére szintén jó megoldás lehet az elektronikus karton bevezetése. Ha a tanulók ténylegesen megkapják a kellő óraszámú oktatást, akkor felkészültebben mennek vizsgázni, így kevésbé érzik indokoltnak, hogy megvegyék a vizsgát.

Másrészről az a tanuló, aki tudja, hogy minden óráért tisztességesen fizetett, az kevésbé beszélhető rá további pénzek kifizetésére. A korrekt vizsgáztatás érdekében, egyre gyakrabban alkalmazzák azt a módszert, hogy számítógéppel sorsolják ki, hogy melyik oktatóhoz melyik vizsgabiztos kerül. Ez azért jó, mert így kevesebb teret hagynak az összefonódásoknak. De az is egy lehetőség lenne, ha társadalmi szakfelügyelőket neveznének ki, akik ellenőriznék, hogy ne legyen korrupció. De a legjobb megoldás az lenne, ha webkamerát szerelnének minden vizsgáztató autóba és a felvételeket később vissza lehetne nézni. Így biztosan minimálisra csökkennének a visszaélések.

A webkamerás rendszert is tervezik bevezetni?


Igen, ezt is tervezzük, de ennek nagyobb a kifutási ideje. De ez lenne a totális megoldás erre a parttalan helyzetre. Sajnos ezt még csak az érdekképviseletek tervezik, a hatóságok még nem nyilatkoztak az ügyben. Most kicserélődött a hatóságok vezetése, úgyhogy optimistábbak vagyunk. Talán az új vezetőség hajlandó lesz a korrupció felszámolása érdekében mindezeket bevezetni.
***

Diákok panaszai

„Örültem, hogy találtam egy olyan iskolát, ami 100 000 forint alatt van. Nagy iskola volt, biztos nem lehet rossz, ha sokan járnak ide... Igen ám, de az ígért 82 000 forint helyett bőven 110 000 fölött vagyok és még nincs meg a jogsim. Az én értékrendem nem engedi meg, hogy kifizessek kenőpénzt, pláne, ha tudom (és az oktatóm is tudja) hogy tudok vezetni. De biztosan máshol is vannak ilyen oktatók, plusz a vizsgabiztosokat központilag küldik ki, szóval nagy szerencséje van azoknak, akiknek sikerül kifogni egy olyat, aki nem tartja a markát. Nekem még nem sikerült.”

„Nagyon meg kell válogatni az oktatókat! Engem már a második akar lehúzni pénzzel. Az első kitalált, hogy hétvégén drágább a tanpálya ezért kell neki zsebbe fizetni. A mostani pedig nem töltette ki velem a jelenlétit, aztán első óra után bejelentette, hogy kért nekem időpontot, majd hozzátette, hogy holnap lesz a vizsgám. Azt ajánlotta nekem, hogy legyen egy tízes a zsebemben, mert a vizsgáztatókat sajna le kell fizetni. Ezenkívül kiokosított, hogy a forgalmin meg a húszast szeretik. Hát fantasztikus…”

„20 000 forintomba került volna a sikeres forgalmi vizsga, amit már csak elvből sem fizet ki egy becsületes ember. Kétszer húztak meg. Még mindig nincs meg a jogsim, pedig állítólag nagyon jól vezetek. Az utolsó vizsgán olyan miatt húztak meg, ami nem is úgy volt, egyszerűen bele magyarázták... "Úgysem tud mit tenni ellene". Persze ez már nem annyira az autós iskola hibája. Ami az ő hibájuk, az az, hogy alkalmaznak ilyen embereket.”

Jó tanács!

Minden olyan ajánlat gyanús lehet, amit 110-130 000 forintnál alacsonyabb áron hirdetnek, ezért érdemes ebben az árban nézelődni, hiszen a példák sora is azt igazolja, hogy ezeknél az iskoláknál kevesebb a buktatás is.