Itt az idő! Jöhetnek az elektroverdák

Gyökeres átalakulás előtt áll a világ autóipara - a siker vagy a bukás az elektromos mobilitási technológia fejlesztése területén elért eredményeken múlik.

Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója egyenesen "autóipari aranykor" eljöveteléről beszél, ennek beköszönte előtt azonban még számos technológiai akadályt kell elhárítaniuk az autógyártóknak. Az alternatív hajtásláncok kifejlesztése és az elektromos járművek tömeggyártása érdekében az autóiparnak "újra fel kell találnia saját magát". A versenyfutás már megkezdődött a szakmában. Nincs egyetlen autóipari vállalat sem, amely ne igyekezne már most bebiztosítani piaci pozícióját.

A BMW például egy teljesen elektromos autó kifejlesztésén dolgozik Megacity Vehicle név alatt. A saját fejlesztésű elektromos hajtásláncot egy olyan, teljesen új karosszéria-építési eljárással, szénszálas anyagból készülő könnyűszerkezetes karosszériába építik majd be, amely "forradalmasítja" az autógyártást. A jármű az elektromos meghajtás egyik legnagyobb problémájára próbál megoldást találni: az akkumulátorok nagy tömegére. A BMW a karosszériával igyekszik súlyt megtakarítani. A jármű fejlesztési munkáit 2013-ig tervezi befejezni a BMW.

A General Motors, az Opel anyavállalata más utat követ. Detroit egyelőre nem kíván megválni a belsőégésű motortól az elektromos motor javára. A megoldást alkalmazó Chevrolet Volt már az idén kapható lesz az Egyesült Államokban, európai "klónja" pedig, az Opel Ampera 2011-ben jelenik meg a piacon.

A Daimler már az E-Smart második generációját teszteli. Nagy példányszámban 2012-ben lesz kapható a tisztán elektromos hajtású városi kisautó. Októberben kezdődik meg a Mercedes-Benz A-osztályú modellje elektromos verziójának gyártása limitált szériában Rastattban.

Az Audi 2012-ben tervezi kis szériában piacra vinni E-tron elektromos sportkocsiját, amit az A3 kompakt elektromos verziója követ majd. A kisszériás tesztek azonban már az idén megkezdődnek a modellekkel. A Volkswagen 2013-ra jelezte az E-Golf piaci bemutatását.

Az európai autógyártók között elsőként a PSA Peugeot Citroen jelenik meg tisztán elektromos hajtású autóval a piacon: a Peugeot Ion és a szerkezetazonos Citroen C-Zero az év végétől lesz kapható. Mindkét modell a Japánban már kapható Mitsubishi I-miev európai verziója.

Forrás: MTI