A főváros bízik benne, hogy Orbánék nem nyúlnak a BKV-finanszírozásához

A Fővárosi Önkormányzat bízik abban, hogy az új kormány tartja magát a tavaly év végén a Bajnai-kormány és a főváros között a BKV finanszírozásáról kötött megállapodáshoz - mondta Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettes egy szerdai sajtóbeszélgetésen.

Azt feltételezzük, hogy a BKV-finanszírozással kapcsolatban tavaly decemberben kötött kormány-főváros megállapodás az új kormány számára is hasznos - jelentette ki a politikus. Mint mondta, a megállapodás lényege, hogy nem kell a BKV adósságát a magyar adófizetőknek kifizetni, nem kell a céget konszolidálni, mint 2003-ban tették.

Így az államháztartás hiánycélját a BKV nem növeli, de a 10 éves programmal, arányosan elosztott terhekkel, a BKV takarékossági intézkedéseivel, szervezeti átalakításokkal a fővárosi közösségi közlekedési társaság finanszírozása stabillá, kiszámíthatóvá tehető - szögezte le.
Hangsúlyozta: a kormánynak is érdeke, hogy ne kelljen többletkiadásokat nyújtania a BKV számára, ne kelljen konszolidálnia a céget.

A kormány és a főváros képviselői még tavaly december közepén jutottak egyezségre a közlekedési cég finanszírozásáról. Bajnai Gordon kormányfő, Horváth Csaba kormánybiztos és Demszky Gábor főpolgármester december 23-án írta alá a BKV fenntartható finanszírozásának feltételeiről szóló szándéknyilatkozatot, amely szerint a központi büdzsé - több részletben - összesen 17,4 milliárd forint vissza nem térítendő többlettámogatást biztosít a főváros útján a BKV működéséhez a fogyasztói árkiegészítésen és a normatív támogatáson túl. Ezen felül a kormány ötmilliárd forintnyi hitelgaranciát vállal.

A dokumentum tartalmazta a támogatási menetrendet és a teljesítendő feltételeket, amelyek alapján a BKV több részletben megkaphatja a kormány által biztosított támogatást. A szándéknyilatkozat aláírásával a főváros vállalta, hogy a költségvetésébe betervezett tízmilliárd forint mellett ötmilliárddal támogatja a BKV-t jövőre, 2011-ben pedig ezt tíz plusz tízmilliárdra emeli.

A plusztámogatást a kormány több feltételhez kötötte: az átláthatóság megteremtését, a BKV működési tervének elkészítését, valamint azt, hogy február 1-jétől legyen legalább az infláció mértékével megegyező jegyáremelés. A feltételek között szerepelt az is, hogy végre kell hajtani a fővárosi közösségi közlekedési vállalatok integrációját.
Forrás: MTI