A családi pótlék nem lehet jutalmazási, vagy büntetési eszköz

A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Gyerekszegénység Elleni Programjának (MTA GyEP) állásfoglalása szerint a családi pótlékkal kapcsolatban benyújtott törvénymódosítás nem alkalmas az iskolai hiányzás kezelésére.

A családi pótlék a gyermek felneveléséhez biztosított közösségi hozzájárulás, nem pedig a büntetés vagy jutalmazás eszköze - hangsúlyozta az MTA GyeP az MTI-hez kedden eljuttatott dokumentumban.

Mint írják, a benyújtott indítvány nem tartalmaz indoklást, nem szól a probléma nagyságrendjéről, jellegéről, az iskolai mulasztás és a tanulmányi eredmény összefüggéseiről, a család mellett az iskola és a gyermek felelősségéről. A döntés előkészítőinek azért kellene részletesen kifejteniük a szakmai szempontokat, mert nagyon összetett, egyetlen eszközzel nem megoldható problémáról van szó.

Emlékeztetnek, hogy 2009-ben, a családi pótlék ötven százalékának természetben történő folyósítását lehetővé tevő törvénymódosítás előtt is jelezte a MTA GyEP, hogy ez ellentétes a gyermekvédelmi törvény alapelveivel, a gyerekek jólétét és védelmét szolgáló szakmai törekvésekkel.

Ha a gyerek szükségleteit a család önhibájából nem biztosítja, a gyermekvédelmi törvényben foglaltaknak megfelelően a védelembe vételi eljárás célként jelölhette meg, hogy segítsenek a családnak a pénzzel bánni. Ehhez képest az eseti gondnok bevonásával folyósított természetbeni támogatás diszkriminatív intézkedés - olvasható az állásfoglalásban.

Felhívják a figyelmet arra, hogy a kisebb gyerekek esetében sokkal ritkább az iskolai mulasztás, elsősorban a középiskolákban fordul elő. Egy 2003-ban készült hatásvizsgálat alapján elmondható, hogy ebben a családnak, a gyereknek és az iskolának is szerepe van.

Több külföldi tapasztalat azt mutatja, hogy a büntető jellegű megoldások nem hatásosak, szükséges a pillanatnyi helyzetben nyújtott segítség, a szociális okok miatti hiányzások esetén a megfelelő eszközök rendelkezésre bocsátása.

Ha arról van szó, hogy a szülők elhanyagolják gyereküket, a védelembe vétel akkor lehet jó megoldás, ha megvan a szolgáltatásokhoz szükséges kapacitás. A hiányzások hatékony kezelése lehet az ösztöndíjak bevezetése az iskolákban, illetve az intézményekbe telepített szakemberek munkacsoportja. Fontos a továbbtanulás, a középiskola-választás alapos előkészítése és a pedagógiai munka fejlesztése - olvasható az állásfoglalásban.
Forrás: MTI