Hogyan stabilizáljuk a gazdaságot?

Egy hétvégi IMF jelentés próbál eszközöket találni, miként lehetne stabilizálni a mostani fejlődő, illetve fejlett országok gazdaságait. Különösen érdekes ez most, mikor az Európai Unió megszavazott egy ötszáz milliárd eurós összeurópai mentőcsomagot.

Hova tartunk?

Látva a mostani trendeket, az általános eladósodottág a GDP arányában körülbelül harminchat százalékra emelkedik 2007 és 2014 között a fejlett országokban. Ezen időszak után még gyorsabban fog emelkedni az életkorhoz kötött ráfordítások összege – így például a az egészségügyi és nyugdíjkiadások - , ez még hozzáadódik az amúgy is magas fiskális nyomáshoz. Ezzel szemben a fejlődő országokban bíztatóbb változásokat lehet prognosztizálni.

Stratégiák

A konszolidációs stratégiák legfontosabb elemének mindenképp az életkorhoz kötött kiadások stabilizálása, miközben az életkortól független költségek csökkentése számít. Természetesen a bevételi oldalt szintén erősíteni kell.

A megfelelő arányok országonként változnak, ám látva a fejlett országok magas adókulcsait és a kiadásokban a válság hatására bekövetkezett növekedést, egyértelművé válik, hogy a költség oldalon kell komolyabb visszafogást eszközölni.

Életkorfüggő kiadások

Magyarországi reformok
A nyugdíjredszer reformjával – és a hozzátartozó korhatár növeléssel – itthon is még további harminc évig fenntartható a rendszer. A további struktúrális reformok azonban még váratnak magukra.
A kiadások megnyírása azonban rendkívül nehézzé válik a már említett életkor függő ráfordítások növekedése miatt. Leginkább az egészségügyet érinthetik ezek a költségnövekdések. A nyugdíjakat tekintve, a korhatár kitolásával lehet a kiadások növekedését elodázni, mintegy húsz évre, ám utánna ezen a területen is a ráfordítások növekedésével kell számolni.

Az egészségügyet tekintve azonban sokkal nagyobb a kihívás. Az IMF elemzése szerint, 3,5 százalékkal is növekedhetnek a költségek a GDP arányában, az elkövetkezendő húsz évben.
Így a fejlett országokban is szükség lesz egészségügyi reformokra, amik akár ellátásbeli korlátozásokat is magába foglalhatnak. Ezalatt nem az általános ellátás színvonalának csökkentéséről van szó, de ésszerű átszervezések a bevételi és beszerzési oldalon sok pénzt menthetne meg a kormányok számára. Bár sok fejlődő és fejlett ország is átfogó újításokat hozott a nyugdíjrendszerek területén, ezzel szemben az egészségügyet elhanyagolták, pedig a költségek csökkentését az egészségügyben is át kell gondolni.

A szociális ráfordítások szintén képezhetik a szigorúbb fiskális politika részét. Az IMF szerint az egyenlőség nem csorbul amennyiben a szociális juttatások célzotabbá válnak.
A hadi kiadásokon szintén lehet spórolni, bizonyos országok esetében akár 1-1,5 százalékot is a GDP arányában,

Adózni kell

A bevételi oldalon az adómorál javítása lehet a megoldás. Ez különösen igaz Magyarországra is ahol, az adó fizetési hajlandóság nagyon alacsony. Az általános forgalmi adó elkerülése akár 0,7-os GDP arányos kiesést is jelenthet az államkasszákból. Az adókulcsok emelése vagy csökkentése önmagában azonban semmiképp nem megoldás