Ma tárgyalja Dunakeszi önkormányzata a városi településszerkezeti terv módosítását, amely lehetővé tehetné a területre régóta ácsingózó befektetői körnek, hogy a lóversenypálya és a repülőtér jelenleg védett területén szálloda- és vásárvárost építsen.

Tavaly áprilisban szivárogtak ki a Dunakeszi önkormányzatnak a település melletti repülőtér és lóversenypálya területén tervezett beruházási lehetőségekkel kapcsolatos tervei. A terület hasznosíthatóságát kiváló infrastrukturális beágyazottsága (vonat és autópálya határolja) indokolja, a probléma azonban az, hogy a jelenlegi besorolás szerint nem beépíthető.

Az önkormányzat tervei mögött bizonyos Winkler Márton üzletember áll, aki a lóversenypálya „Téli Pálya”-ként ismert részét 2005-ben vásárolta meg zavaros körülmények között 750 millió forintért. Winkler egyébként az egész területet megvette volna, a Téli Pályát egy hirtelenében kiváltott őstermelői igazolvány alapján érvényesített elővásárlási jog alapján szerezte meg.

Tegyük hozzá, bagóért, hiszen a jelenleg külterületi gyepként nyilvántartott ingatlan értéke ennél jóval magasabb lenne, ha sor kerülhetne a beruházásra.

Légvárak

Két terv került nyilvánosságra tavaly áprilisban, mindkettőt a budai Millenáris Parkot és a Megyeri hidat is tervező Céh Zrt készítette.A kinyomtatott és a képviselők között kiosztott, a Téli pályára vonatkozó terv azt mutatja be, hogyan is válhatna a terület ismét „húzó” jellegűvé az agglomerációs település számára.

A tervben olyan, minden kisvárosi lokálpatrióta szívét bizsergető lehetőségek szerepelnek, mint a vadaspark, a népmesepark, a biopark, vagy a meglehetősen nehehzen értelmezhető, de semmiképpen sem antipatikus „lóvilág” és „lóegyetem”. Említésre kerül ugyan a vidámpark és a szerencsejáték-sziget lehetősége is, de ezen a vonalon a digitális formában átadott, második anyag sokkal egyértelműbben fogalmaz.

A második terv ugyanis a teljes lóversenypálya és a repülőtér területével is számolva vizionál monstre beruházást, óriási vásárvárossal, szállodákkal, ügetőpályával és vidámparkkal (egyes hírek szerint az első kelet-európai Disneylanddel).

Ha kidobnak az ajtón, még mindig van ablak

A beruházás akadályai, mint azt az elemzés is megállapítja, a helyi civilek ellenállása és az ingatlanok jelenlegi besorolása, amelyek megakadályozzák a beépítést. A országos területrendezési terv ugyanis még 2003-ban a nemzeti ökológiai hálózat részévé nyilvánította a nyári és a téli lóversenypályát, valamint a repülőteret is, megakadályozva ezzel a beépítést, a civil ellenállás pedig tavaly májusban kényszerítette arra az önkormányzatot, hogy levegyék a kérdést a napirendről, noha addigra már a Winkler által fizetendő településfejlesztési kompenzáció összegéről (300 millió forint) is megegyeztek.

Az önkormányzat már régóta áll olyan ötletekkel elő, amelyek érdekes módon mintha éppen Winkler tervének megfelelő irányba próbálnák módosítani az ingatlanok beépíthetőségét. 2005-ben Kecskeméthy Géza polgármester sikertelen határozati javaslatot terjesztett elő a téli pálya lakóterületté történő átminősítéséről. 2008-ban pedig –a KASIB tervezőiroda együttműködésével- próbálta beépíthetővé átminősíteni a repteret, amelynek később az eladása is szóba került.

Az önkormányzat most úgy tűnik, kerülő úton kíván Winkler keze alá játszani. 2009 októberében a KASIB Tervezőiroda elkészítette a Település-Szerkezeti Terv módosítását alátámasztó dokumentációt, amely szerint a téli pálya, nyári pálya és a repülőtér mindenképpen átsorolandó, mert az eddigi besorolása helytelen volt. Meglepő módon az új besorolás lehetővé tehetné a Disneyland és a vásárváros megépítését is. Erről szavaznak ma a képviselők.

Győztesek és vesztesek

A beruházás megvalósításának egyértelmű győztesei a terület tulajdonosai lennének. Ezek Winkler Márton, illetve az a brit érdekeltségű Greenfield Kft, amely a Winkler tulajdonában lévő Téli Pályára a vásárlási értékét valamivel meghaladó 760 millió forintos jelzálogot jegyzett be. A repülőtér tulajdonosaként az önkormányzat is jól járhatna, amely egyébként a teelpülésfejlesztési támogatás is zsebretehetné. Érdemes említeni Kovács László önkormányzati képviselőt is, aki egy, a terület közepén található háromhektáros telek egyharmadának tulajdonosa.

Kérdés azonban, hogy mi történik, ha a már a beépítés után derül ki, hogy az egész hadművelet jogszerűtlen volt. Jogi aggályok ugyanis vannak dögivel: a tiltakozó civilek szerint Országos Területrendezési Terv értelmében egy árva vásári bódét nem lehetne felhúzni az ingatlanra, a repülőtér a Magyar Honvédelmi Szövetség vagyonának utódlásáról szóló 1996-os törvény alapján 2018-ig a repülőegyesületek számára használható kellene, hogy maradjon, az Élőlánc és a Levegő Munkacsoport pedig már a Téli Pálya eladását is törvénytelennek tartja.

A beruházók a terv ilyetén meghiúsulása esetén kártérítési igénnyel léphetnének fel, és korántsem kizárható, hogy az önkormányzatnak kellene majd fizetnie.