A Tribeca Filmfesztivál nyitott mindenre

A fesztivállal párhuzamosan fizetős tévéműsor formájában tesz elérhetővé tucatnyi filmet a programjából a szerdán megnyíló Tribeca Filmfesztivál.

A New York-i filmmustra szervezői szerint a kezdeményezés hozzásegítheti a filmeket, hogy megtalálják a közönségüket. A frissen alapított Tribeca Film forgalmazó vállalat televíziós műsorszolgáltatókkal kötött szerződéseknek köszönhetően 40 millió háztartás számára teszi elérhetővé a produkciókat filmrendeléses (video-on-demand) rendszerben. Emellett egy "virtuális fesztivál" nyolc játékfilmet és 18 rövidfilmet online formában is ajánl mindazoknak, akik hajlandóak ezért 45 dollárt fizetni.

A Sundance Filmfesztiválon és a South By South West Filmfesztiválon már volt hasonló törekvés, ám mindeddig a Tribeca próbálkozása nevezhető a legmerészebbnek. Mint a szervezők elmondták: egy filmfesztivál természetéből fakad a változás. Korábban a filmfesztiválok alkalmasak voltak rá, hogy egy-egy produkció felhívja magára a figyelmet és forgalmazót találjon, ám ez ma már nem működik. Tehát új utakra van szükség, amelyek eljuttatják a közönséghez a filmeket.

A Tribeca fesztiválon bemutatásra kerülő 85 film között lesz Mat Whitecross független alkotása, a "sex & drugs & rock & roll" címet viselő punkfilm is, amelyet fizetség fejében otthoni tévéjén is megnézhet a közönség. A fiatal rendező a Berlinalén is szerepelt Ian Dury punkzenészről készített munkájával, amelynek forgatókönyvét a magyar apától származó brit Paul Viragh írta.
A tévés bemutatók zömét egyébként úgy időzítették, hogy egyszerre lehessen őket megtekinteni a fesztivál mozis vetítéseivel.

"Ezen a módon új forgalmazási lehetőséget teremtünk. De nincs kristálygömböm, hogy tudjam hova vezet és hogyan válik be" - mondta Jane Rosenthal, aki férjével, Craig Hatkoff vállalkozóval és Robert De Niro filmszínésszel együtt alapította a Tribecát.

A januári Sundance fesztiválon öt filmet - köztük a később Oscar-díjat nyert The Cove című dokumentumfilmet - kínáltak megtekintésre a YouTube-on egyenként 3,99 dolláros (800 forintos) áron. Az eredmény csalódást keltett: alig 11 ezer dollár (2,1 millió forint) folyt be. John Cooper, a fesztivál igazgatója szerint azonban bár ez gazdasági szempontból bukásnak tekinthető, mégis egy új kezdeményezés indult el és akadtak filmesek, akiket érdekelt, így voltaképpen sikerként könyvelhető el. Ráadásul sokat lehetett tanulni belőle - fűzte hozzá.

Bár a Tribeca szervezői kicsit aggódnak, hogy a vulkáni hamu okozta közlekedési káosz miatt sok bejelentkezett európai vendég nem jut el a fesztiválra, a program a terveknek megfelelően alakul. A vetítéssorozat szerdán a háromdimenziós Shrek a vége, fuss el véle című animáció premierjével veszi kezdetét.
Forrás: MTI