Kis változások egy nagy előadáson

A kisebb betegséggel bajlódó francia szoprán, Natalie Dessay helyett a német Marlis Petersen énekli a New York-i Metropolitan Operában Ambroise Thomas Hamlet című operájában Ophéliát - jelentette be az intézmény. Az előadás a Művészetek Palotájában is látható március 27-én.

A genfi színházzal közös produkciót március 16-tól játsszák New Yorkban, érdekessége, hogy ott 1897 óta nem volt színen Ambroise Thomas Hamletje. Az eredeti Ophélia, Natalie Dessay és a címszereplő Simon Keenlyside a 2003-4-es évadban Bertrand de Billy vezényletével már játszotta együtt a darabot a barcelonai Gran Teatre del Liceuban.

A Hamlet a rendkívül ritkán játszott alkotások közé tartozik, Thomas (1811-1896) munkásságát kortársai úgy jellemezték: édes tejszínhab reggelire, ebédre, uzsonnára. Az utókor ítélete szelídebb: Matthew Boyden brit zenetörténész szerint első osztályú mesterember volt, különleges szakértője az emberi hangnak.

Két operáját tartják maradandónak. Egyik a minden romantikus fordulatot felvonultató Mignon, amelynek librettóját Goethe nyomán Michel Carré és Jules Barbier írta. A Hamlet szövegkönyvét ugyanez a páros készítette. A történet a fináléig csaknem pontosan követi Shakespeare drámáját, azonban a dráma végét megváltoztatták, Hamlet nem hal meg, hanem elfoglalja a dán trónt. Bár az operák főhősei általában tenor hangfajra íródtak, a Hamlet címszereplője bariton.

A brit énekes, Simon Keenlyside, noha apja, nagyapja hivatásos hegedűművész, eredetileg zoológiát tanult a cambridge-i egyetemen, és már felnőtt fejjel kezdett énekelni. 1985-ben elnyerte a zenei támogatásairól híres Peter Moore Alapítvány tanulmányi ösztöndíját. Mint egy interjújában elmondta, édesapjával - inkognitóban - járt Budapesten a nyolcvanas években, mert a papa kíváncsi volt az autentikus cigány hegedűjáték titkaira.

Az "új" Ophélia a másodszereposztásból lépett előre. A német Marlis Peterson Stuttgartban tanult énekeli, magyar mesternél, Geszty Szilviánál. Lírai koloratúr szerepekkel indult, ma már keresett oratórium-énekesnő, aki a kortárs zenében is egyre foglalkoztatottabb, február 28-án Aribert Reimann Médeájának bécsi ősbemutatóján formálta meg a címszerepet.

Ophéliát 2006-ban Düsseldorfban már életre keltette. A New York-i Metropolitan Operától újabb felkérést is kapott, május 8-án Alban Berg operája, a Lulu páratlan nehézségű címszerepét fogja énekelni.
Forrás: MTI