A női rendezők és a "celluloid plafon"

Kathryn Bigelow Oscar-történelmet írhat, ha vasárnap a női filmesek közül elsőként elnyeri a legjobb rendező díját. Ám miközben Hollywoodban egyértelműen tetten érhető a kutatók által "celluloid plafonnak" keresztelt jelenség, vagyis hogy az álomgyár berkeibe rendezőként vagy akár forgatókönyvíróként is csupán elenyésző számban törhetnek be nők, az ipar prominensei tagadják, hogy létezne ilyesmi.

Bigelow a negyedik nő, akit rendezőként Oscar-díjra jelölt az Amerikai Filmakadémia fennállása 82 éve alatt. Lina Wertmüller 1976-ban, Jane Campion 1993-ban, Sofia Coppola pedig 2003-ban jutott be a férfiak által uralt mezőnybe.

A női filmrendezők Oscar-mellőzöttsége az iparágban uralkodó tendenciát tükrözi - mutatott rá Martha Lauzen, aki a San Diegó-i Egyetemen foglalkozik a nők televíziós és filmes helyzetével.

Lauzen közelmúltban kiadott éves jelentése rávilágított, hogy tavaly az Észak-Amerikában forgalmazott 250 legnagyobb bevételt hozó filmnek csupán hét százalékát rendezte nő, ami az előző évi felméréshez képest két százalékos visszaesést mutatott.
Az aránytalanság a filmüzlet olyan más területén is nyilvánvalóan megmutatkozott, mint a forgatókönyvírás. A 250 filmet kilenc százalékban jegyezték szerzőként nők.

Az adatok ellenére a kutató szinte teljes visszautasítással találkozott a filmipar képviselőinél a kérdés felvetésekor. Mint mondta: vezető szakmai folyóiratok szerkesztői éppúgy tagadták a probléma létezését, mint stúdiók vezetői.

"Vagy azt mondják, hogy nincs celluloid plafon, vagy felsorolnak négy-öt tekintélyes rendezőt, akik történetesen nők, és rájuk hivatkozva hangsúlyozzák, hogy minden rendben" - számolt be tapasztalatairól Lauzen, aki szerint súlyosan félrevezető az ilyen hozzáállás, hiszen "ha elfogadjuk, hogy nincs probléma, akkor nem keressük a megoldást, ez pedig állandósítja a jelenleg fennálló status quót".

A szakértő szerint a női rendezők helyzetén az sem lendíthet sokat, ha Bigelow vasárnap valóban Oscar-történelmet ír. Hiszen könnyen megeshet, hogy a média ezt az eredményt kiforgatva arról kezd cikkezni, hogy végre minden a helyére került, a női rendezők egyenrangúak lettek a férfiakkal. Ez pedig a siker meglehetősen "szerencsétlen" adaptációja lenne.

Bigelow, aki A bombák földjén című filmjéért már elnyerte a hollywoodi rendezőcéh díját - kolléganői közül szintén elsőként -, és a Brit Filmakadémia díjátadóján is átvehette a legjobb rendezésért járó elismerést, a februári londoni BAFTA-ceremónián a filmiparban szerepet játszó nők folyamatos küzdelmeire utalva ezeket mondta: "amennyiben ez reményteli fénysugárnak tekinthető, akkor csodálatos".
Forrás: MTI