Indul a görög alkudni

Az überbüdzséhiánya miatt a hetekben óriás-slamasztikába került Görögország hasonló alkura kényszerül az EU-val, illetve az IMF-el, mint mi magunk, jó másfél évvel ezelőtt. Vagy mégsem?

Szűk egy hónapot kapott az elmúlt években horribilis, 12,7 százalékos költségvetési hiányt felhalmozó Görögország az Európai Bizottságtól, az Európai Központi Banktól és az IMF-től, hogy összeállítson egy olyan radikális egyensúlyteremtő csomagot, amelynek segítségével már idén négy százalékkal csökkenti deficitjét. 2012-re pedig 3 százalék alá kell tuszkolnia hiányát.

Bizony, ketyeg az óra, mert március 16-án már Athénban lesz a nemzetközi közösség - hazánk kormánya által is jól ismert – felügyelőbizottsága, hogy választ kapjon arra a pofonegyszerűnek tűnő kérdésre: ugyan kedves görögök, hogy s mint kívántok eleget tenni deficitcsökkentésről szóló összeurópai ukáznak?

S mivel a hellénnél ravaszabb népséget keresve se könnyen találni (gondoljunk csak a 2004-es olimpia előtti hajmeresztő huzavonára, melyből nem kicsit jól végül a házigazdák jöttek ki) nem lepődhetünk meg sem azon, hogy Athén az elmúlt években Rodolfo-módjára játszott az államháztartási statisztikákkal, sem pedig azon, hogy máris megindult a csencselés a különböző deficitcsökkentési módszerekkel.

Amelyekből egyébként nincs túl sok – emlékeztet Duronelly Péter, a Budapest Alapkezelő Zrt. vezetője. Alapvetően három eszközre, illetve ezek keverékére támaszkodhat egy pénzügyi stabilitását vesztett állam. Az egyik, hogy pénzt, hitelt szerez valahonnan. A másik, hogy csökkenti a kiadásait (ez gyakorlatilag a megszorításokkal egyenlő – a szerk.), a harmadik pedig, hogy növeli bevételeit, de ez főleg válság idején és főleg Görögországban, ahol az adófizetési morál amúgy sem fényes, szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnik – mondja.

Peloponnészoszi segély

Ezzel együtt még recessziós gazdasági környezetben sem lehetetlen kevesebb mint egy év alatt négy százalékkal csökkenteni a hiányt, ám kérdés, milyen áron lehet ezt véghezvinni – utal kissé az itthon történtekre is Duronelly. Emlékezzünk: a Gyurcsány-kormány a költségvetés 10 százalékos hiányát 2006 őszétől 2008 őszéig faragta le 3,9 százalékra, a Bajnai-kabinetnek már „csak” az a bravúr jutott, hogy a válság ellenére is négy százalék alatt tartotta (és tartja) a deficitet.

Miként mi, úgy a görögök sem valószínű, hogy megússzák a dolgot néhány tízmilliárdnyi euró nemzetközi hitel felvétele nélkül (egyes hírek 50 milliárdos segélycsomagról szólnak) – mondja a vezető elemző, hozzátéve, hogy a nagyon erős megszorítás sem tűnik elkerülhetőnek peloponnészoszi félszigeten.

Dominóeffektus?

Görögország tagja az eurózónának, Magyarország nem. Mi tavaly voltunk hatalmas bajban, a déliek most kerültek bele a slamasztikába, s könnyen elképzelhető, hogy követik őket a szintén a közös valutával fizető spanyolok, portugálok, olaszok is. Nem visszás egy kicsit, hogy minket azért nem engednek be a monetáris unióba, mert nem teljesítjük többek közt a 3 százalékos maximális hiányra vonatkozó maastrichti kritériumot, miközben ha körülnézünk Európában, az egész kontinens, de még az eminensnek tartott Németország sem képes tartanai a bűvös hármast? – kérdeztük az elemzőt.

Egyrészt nyilvánvalóan van egy kettős mérce – mondja Duronelly. Másrészt viszont azt is világossá teszi, hogy a maastrichti szerződés bizonyos körülmények között nem zárja ki a három százalékos hiány átmeneti túllépését. Ilyen körülmény lehet például a globális recesszió. Emlékeztet ugyanakkor, hogy Magyarországra azért fújt az átlagosnál jobban az EU, mert 2001 után egy viszonylag jó világgazdasági periódusban engedte elszaladni a hiányt.

S az egészben a legérdekesebb, hogy még egy olyan brutális hiányt felhalmozó tagállammal, mint Görögország sem tudna mit kezdeni az unió, ha az képes lenne saját erőből finanszírozni magát, következésképp nem lenne rászorulva a nemzetközi bankok mentőhitelére. Görögországot azért tudja az unió nyomás alatt tartani, mert nála van a hellének iránt megrendült nemzetközi bizalom helyreállításához szükséges tőke.