Versenykorlátozó mentességek

A gépjármű szektorban a tervezett csoportmentességi rendelet szerint 2013-ig fennmaradhatnának a versenykorlátozásra vonatkozó mentességek, az Európai Bizottság csak a szervizek és a pótalkatrészek piacán vezetne be változásokat - mondta el Tóth János, a Faludi Wolf Theiss Ügyvédi Iroda versenyjogi szakértője az MTI-nek.

A szakértő kiemelte: a gazdasági válság miatt nem várható olyan reform jellegű újítás az új csoportmentességi rendelettől, mint amit a jelenleg érvényben lévő szabályozás jelentett 2002-ben. A hatályos rendelet 2010. május 31-én veszti érvényét, azonban úgy tűnik, az újautó-értékesítés területén nem hoz változást az új szabályozás, egészen 2013-ig.

Az Európai Bizottság (EB) tervezett rendelete azonban alaposan megváltoztathatja az erőviszonyokat a szervizelés és a pótalkatrészek gyártása és beépítése területén. Tóth János aláhúzta: az új rendelet célja, hogy a független javítóműhelyeknek is lehetőségük legyen belépni a szervizelési piacra, ne csak a gyártók által kiválasztott márkaszervizek kapjanak megbízást. Az EB tervei szerint a gyártók nem válogathatnának a szervizek között, amelyik megfelel a gyár által rögzített szempontoknak, azt ugyanolyan szerviznek kellene tekinteni, mint a márkaszervizeket. Ehhez hozzátartozna az is, hogy a független szervizeknek meg kellene kapniuk ugyanazokat az információkat, mint a márkaszervizeknek.

Fontos változtatás lehet az is, hogy nem csak a gyári pótalkatrészeket lehetne beépíteni az autókba ahhoz, hogy a garancia ne vesszen el, hanem a nem márkázott termékeket is. A jogszabály szerint a gyártóknak kellene bizonyítaniuk, hogy a gépjármű nem gyári alkatrész hibájából romlott el.

A csoportmentességi szabályt a jelenlegi rendelet megszűnésekor, 2010 június elsejével kell bevezetnie az Európai Bizottságnak.
Forrás: MTI