Az autósok háromnegyede szabálytalankodik

Az autósok 73 százaléka elismerte, hogy az elmúlt hónapban megsértette a KRESZ rendelkezéseit - derül ki az Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt. szeptember második hetében végzett felméréséből.

"Ha figyelembe vesszük azon kutatási eredményeket, miszerint az emberek ilyesmivel nem szívesen dicsekednek, mi több elrejtik botlásaikat, akkor vélelmezhető, hogy ez arány magasabb is lehet" - fejtik ki az Ipsos kutatói a cég szerdai közleményében.

A leggyakoribb bevallott vétség a gyorshajtás volt, ezt a gépjárművezetők fele ismerte be.
Annak ellenére, hogy a vezetés közbeni mobiltelefonálást ettől a nyártól a korábbinál sokkal súlyosabban büntetik, az autósok 37 százaléka nem tagadja: a szigorúbb tiltás dacára használta készülékét.

A közlekedési kihágások rangsorában "dobogós helyen" szerepel a záróvonal átlépése, ezt a szabálytalanságot 27 százaléknyian követték el. Ugyancsak ennyien vallották be, hogy a közeli hetekben előfordult velük, hogy nem kapcsolták be a biztonsági övet.
Ha nem is kirívóan sokan, de azért számottevő arányban, 15 százaléknyian tiltott helyen álltak meg vagy parkoltak.

A piroson való áthajtást 9 százalék ismerte el. "Ez statisztikai értelemben ugyan nem tűnik soknak, ha azonban ugyanezt az arányt úgy fogalmazzuk meg, hogy tízből egy autóvezető figyelmen kívül hagyta a megállási kötelezettséget a kereszteződésben, s ezzel veszélyeztette más gépjárművezetők és a gyalogosok életét, az nagyfokú figyelmet érdemel" - hangsúlyozzák az Ipsos kutatói.

Az alkoholfogyasztással kapcsolatos zéró toleranciát a felmérés szerint az autósok 3 százaléka sértette meg.

A kutatásból az is kiderül, hogy a szabályok megszegése az átlagosnál jellemzőbb a férfiakra, különösen igaz ez a tilosban parkolás és a gyorshajtás esetében: e vétségek náluk kétszer annyira gyakoriak, mint a nők körében. További érdekesség, hogy a piros lámpán való áthajtás főleg Budapesten és a vidéki nagyvárosokban jellemző, míg a záróvonal átlépése alapvetően vidéki jelenség, s általában a lassú járművek megelőzésekor fordul elő.

A felmérés online módszerrel készült, s a válaszoló 800 fő nemi, életkori és településtípus szerinti összetétele megegyezik a magyarországi gépjárművezetőkével.
Forrás: MTI