Az EU közbeszól az Opelnél

Csak olyan állami támogatást engedélyez az Európai Bizottság az Opel járműipari cég javára, amely összhangban van az Európai Unió versenypolitikai szabályaival és egységes közös belső piacának szabályozásával

Az Opel anyacége, a General Motors múlt héten bejelentett értékesítési döntése óta több európai országból olyan bírálatok érték Németországot, hogy a helyi munkahelyek javára kívánja felhasználni támogatási lehetőségeit, az Opel külföldi gyárainál pedig veszélybe kerülhetnek a munkahelyek. Brit és belga kormánytagok különös aggodalommal szólaltak meg az ügyben, kérve a brüsszeli bizottságot, hogy ügyeljen szigorúan az uniós szabályok és elvek érvényesülésére.

Londonban a Vauxhall angliai üzemeit, Belgiumban az antwerpeni Opel-gyárat féltik a bezárástól. Brüsszeli beszámolók szerint Yves Leterme belga külügyminiszter vasárnap szóba hozta a témát az EU-tagországok magas rangú kereskedelmi minisztériumi illetékesei előtt, sőt magyar és spanyol partnerét (ez a három ország tölti be az EU soros elnökségi trióját jövő januártól 2011 nyaráig) külön kérte, hogy nagyon alaposan figyeljék az ügy fejleményeit.

A belga sajtóban cikkek jelentek meg arról, hogy az antwerpeni Opel-üzem jobb teljesítménnyel dolgozik a németországi üzemeknél, az Európai Bizottság azonban úgy nyilatkozott, erre vonatkozó adatokkal nem rendelkezik.

Az uniós végrehajtó testület megerősítette viszont azt, hogy előzetes egyeztetést vár el az állami támogatások ügyében, és ragaszkodik az unió szabályaihoz, amelyeket egyébként a gazdasági válság miatt átmenetileg módosítottak. Az Európai Bizottság már pénteken értésre adta, hogy a támogatások megítélésekor csakis gazdasági jellegű feltételek szabhatók ki, beleértve a befektetések és az üzem-átalakítások helyszínét is.
Forrás: MTI