KDNP: a kormány elkezdte kiárulni a vasutat

A kormány elkezdte a magyar vasút felszámolását, és ha terveit végrehajtaná, az a vasúti közlekedés végóráját jelentené - mondta Molnár Béla, a KDNP országgyűlési képviselője pénteki budapesti sajtótájékoztatóján.

A kereszténydemokrata politikus egyebek között a MÁV holding tervezett megszüntetése ellen emelt szót, amelynek szerepét a szakminisztérium és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. venné át, ahol eddig sem volt kellő tapasztalat és szakmai tudás a vasúti közlekedés szervezésére és irányítására.

Ezzel nem lesz, aki kompentensen felelős lenne a közlekedésbiztonság szabályozásáért, a fejlesztések és finanszírozások összehangolásáért - mondta.

Az elképzelések szerint a MÁV Vagyonhasznosító Zrt. a vagyonkezelőhöz kerülne, ami azt jelentené, hogy a magyar vasúti közlekedésből kikerülne a vontatás és a vasúti járművek javítása, hiszen a működésre a MÁV és a tárca nem lenne befolyással. Ezzel az önálló magyar vasúti közlekedés felszámolása és kiszorulása visszafordíthatatlanul megindulna - fejtette ki az országgyűlési képviselő.

A tervek szerint a MÁV Pályavasút Működtető Zrt. megkapná a működéshez szükséges gépeket, berendezéseket, a leányvállalatok tulajdoni részét, de nem kapná meg a vasúti pálya tartozékokat, vasútüzemi létesítményeket, a pályaműködtetéshez szükséges vagyonelemeket. Ezeket bérbe vehetné a MÁV Vagyonhasznosítótól.

Ezzel az önálló gazdálkodás és fejlesztés lehetőségét vennék el a pályavasúttól - mondta a politikus.

Molnár Béla kifogásolta, hogy az átalakításokról nem egyeztettek sem a szakmai szervezetekkel, sem a szakszervezetekkel, sem az önkormányzatokkal, s hatástanulmányok sem készültek.

Előkészületlenül, felelőtlenül kezdett hozzá a kabinet az átalakításokhoz, s amiről a kormány tárgyal az arról szól, hogyan lehet vagyonelemeket a MÁV-ból kiemelni és értékesíteni - mondta. Az átalakítás, a valós szétválasztás 2010. január 1-től valósulna meg - közölte kérdésre válaszolva.

A MÁV szétesését a kormány úgy tűnik véglegesen elhatározta. Az átalakítások olyan káoszt eredményeznek a vasúti közlekedésben, amely balesetveszélyes helyzeteket okozhat. Nyolc hónap alatt olyan károkat okozhatnak, amit lehet, hogy nyolc év alatt sem lehet majd helyre hozni - összegzett Molnár Béla.
Forrás: MTI