Alakul a Nabucco sorsa

A politikai-diplomáciai erőfeszítések eredményeként hétfőn Ankarában aláírják a Nabucco földgázvezetékről szóló kormányközi megállapodást az érintett országok vezetői, s ezzel jelentősen nő a közép-ázsiai és közel-keleti gázt Európába szállító és Ukrajnát elkerülő vezeték megépítésének esélye.

Az eseményen magyar kezdeményezésre közös politikai nyilatkozatot adnak ki, illetve az Európai Unió egyoldalú nyilatkozatot tesz a projekt támogatására. A kormányközi megállapodás azt jelenti, hogy minden résztvevő állam biztosítja a megfelelő szabályozási keretet ahhoz, hogy a vezeték teljes hosszán azonos feltételekkel lehessen a földgázt szállítani.

Az aláírással véget ér a politikai offenzíva, s ettől az időponttól a főszerep a megvalósításra alapított Nabucco konzorciumé, amelynek a magyar Mol Nyrt., az osztrák OMV, a román Transgaz, a török Botas, a bolgár Bulgargaz, valamint a német RWE a tagja.

A beruházás magántőkéből, állami szerepvállalás nélkül valósul meg. A bekerülési költsége 2008-as árakon 7,9 milliárd euró. Az Európai Beruházási Bank (EIB) és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) mellett többek között amerikai és kínai bankok is jelezték, hogy szívesen adnak hitelt a beruházáshoz. Az EIB a pénz 25 százalékát adná kölcsön, az EBRD pedig egymilliárd euró forrást juttatna.

A vezeték megépítését az teszi szükségessé, hogy a számítások szerint a következő húsz évben mintegy 30 százalékkal, évi mintegy 600 milliárd köbméterre nő Európa földgázigénye. A jelenlegi felhasználást részben saját termelésből, részben algériai és döntően orosz importból fedezik. Oroszország felől a Testvériség vezetékén érkezik a gáz Ukrajnán keresztül, ami kockázatot jelent az utóbbi években rendszeressé váló orosz-ukrán vita miatt.

A Nabucco a tervek szerint 31 milliárd köbméter kapacitású, 3.300 kilométer hosszú földgázvezeték lesz. A csővezeték Törökországból, Ankara közeléből indul, és négy európai uniós országon keresztül az ausztriai Baumgartennél végződik. Várhatóan 2014-ben kezd gázt szállítani, de a maximális kapacitás csak 2020-ra épül ki.
Forrás: MTI