Felsült a MÁV a sztrájk alatt

Szabó Máté ombudsman szerint a MÁV-START Zrt. sztrájkhelyzetben nem tudott maradéktalanul eleget tenni az utasokkal szemben fennálló tájékoztatási kötelezettségének - közölte az Országgyűlési Biztos Hivatala kedden az MTI-vel.

Ennek következtében sérült a közlekedés szabadsága és a közérdekű adatokhoz való hozzáférés alkotmányos joga – állapította meg az állampolgári jogok biztosa. A közlemény szerint szükséges lenne, hogy a MÁV, illetve a (Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete) VDSZSZ – eleget téve a sztrájktörvényben előírtaknak – megállapodjon a még elégséges szolgáltatás mértékéről.

A VDSZSZ 2009. május 8-ra hirdetett sztrájkja kapcsán Szabó Máté azt vizsgálta, hogy a MÁV, mint a helyközi vonatközlekedésért felelős közszolgáltató, miként tesz eleget a korábban kiadott ombudsmani ajánlásoknak, azaz az állampolgárokkal szemben fennálló tájékoztatási kötelezettségének és mennyiben biztosított a még elégséges szolgáltatás.

Az országgyűlési biztos munkatársai a sztrájk előtt, illetve a sztrájk napján helyszíni szemlét tartottak a budapesti központi pályaudvarokon (a Déli, a Keleti és a Nyugati pályaudvaron). Ellenőrizték, hogy az utazóközönség tájékoztatására szolgáló táblákon szerepel-e információ és ha igen, mi olvasható a sztrájkról, a közlekedő vonatokról, az esetleges helyettesítő szolgáltatásokról, valamint megfigyelték, miként járul hozzá a forgalmi ügyelet az emberek tájékozódásához. Az ombudsman munkatársai megvizsgálták azt is, hogy a közszolgáltató milyen más fórumon értesítette az utazni kívánókat a sztrájkról és az azzal kapcsolatos tudnivalókról.

Az ombudsman megállapította, hogy a MÁV több eszközt is alkalmazott. Ilyen volt például a MÁVDIREKT információs központ vonala, az állomásokon kihelyezett mobil információs pultok és plakátok. A vállalat összességében azonban nem rendelkezett olyan egységes, minden állomásra kiterjedő utastájékoztatási stratégiával, amely sztrájk - vagy egyéb, rendkívüli esemény - esetén alkalmazható lenne.

A sztrájk előtt és alatt az egyes pályaudvarok – több-kevesebb sikerrel – maguk próbálták kialakítani az információs eljárási rendet, ezért az utasok az egyes budapesti állomásokon teljesen eltérő színvonalú tájékoztatást kaptak. Az egységes válságkommunikációs stratégia hiányában – a Déli pályaudvart kivéve – nem volt megfelelő a tájékoztatás sem a közlekedő vonatokról, sem arról, hogy a forgalom várhatóan mikor, milyen ütemben áll helyre - olvasható a közleményben.

Az utasok informálását emellett nagymértékben befolyásolja az a tény is, hogy a dolgozóknak sem előzetesen, sem a műszakkezdéskor nem kell nyilatkozniuk, sztrájkba kívánnak-e lépni, illetve a műszak során is bármikor beszüntethetik a munkát – mutatott rá az ombudsman vizsgálati jelentésében.
Forrás: MTI