A pilóta dilettantizmusa vezetett a katasztrófához

A pilóta nem megfelelő képzettsége és az első tiszt fáradtsága is közrejátszhatott a New York állambeli Buffalo melletti, 50 ember halálát okozó februári repülőszerencsétlenségben - jelentette az MSNBC televízió szerdán.

Az amerikai repülésbiztonsági hatóság (NTSB) a héten kezdett a tragédiával kapcsolatban meghallgatásokat, amelyeken az egyik fő téma a pilóta és az első tiszt szokatlan viselkedése volt. A Colgan Air légitársaságnak a New Jersey állambeli Newarkból Buffalóba tartó 3407-es járata február 12-én lakóházra zuhant, tíz kilométerre a Buffalo Niagara nemzetközi repülőtértől. A helyi idő szerint 22 óra 20 perc körül történt becsapódás után a Dash 8-Q400 Bombardier típusú, kétmotoros légcsavaros gép lángra lobbant.

A 44 utas és a négytagú személyzet, illetve a gépen utazó szolgálaton kívüli pilóta közül senki sem élte túl a katasztrófát; az ötvenedik áldozat a ház egy lakója volt.

Az NTSB megállapította, hogy a gép kapitánya, Marvin Renslow nem kapott szimulációs kiképzést a Dash 8-as egyik fontos biztonsági berendezéséről (stick-pusher), amely a gép úgynevezett átesésének megelőzésére automatikusan bekapcsolva lenyomja a repülő orrát a sebesség visszanyerése céljából. Renslow azonban kikapcsolta a rendszert és a zuhanó gép orrának felemelésével igyekezett megoldani a helyzetet, ami a gép átfordulásához és lezuhanásához vezetett.

A másodpilótáról, Rebecca Shaw-ról bebizonyosodott, hogy valószínűleg fáradt volt, mivel előző este maga is repülőn utazott. Az első tiszt ezenkívül megfázásra is panaszkodott.

Az is kiderült: a pilóta és az első tiszt valószínűleg megsértették az előírásokat azzal, hogy jelentéktelen dolgokról társalogtak a pilótafülkében. Minden bizonnyal ez is közrejátszott abban, hogy nem vették észre a gép vészes sebességcsökkenését a lezuhanás előtti pillanatokig. Az NTSB közzétette a pilótafülkében rögzített beszélgetés anyagát. A 47 éves pilóta munkahelyi célokról, személyes problémákról, valamint arról folytatott eszmecserét a 24 éves másodpilótával, hogy félnek a téli időjárásban a jegesedés miatt. Már zuhant a gép, amikor arról váltották néhány szót, hogy a másodpilótának eldugult az orra, a repülési körülményekről azonban nem beszéltek. Azt azonban a havas és ködbe burkolódó Buffalo felé közeledve megjegyezték, hogy a szélvédőn jegesedés történt.

"Az ott jég a szélvédődön?" - kérdezte Shaw. "Nálam igen, nálad is van?" - kérdezett vissza a kapitány, mire az másodpilóta azt felelte, "Persze, méghozzá sok". Ezután azonban ismét egyéb oda nem illő témákról beszélgettek, nevetgélve. A másodpilóta azt is megjegyezte egy ízben, hogy mennyire nincs tapasztalata a jeges időjárási viszonyok közötti repülésről. Az amerikai szövetségi repülési előírások tiltják, hogy a pilótafülkében a repülés bizonyos szakaszaiban, például leszállás előtt a repüléshez nem kapcsolódó témáról essen szó. A The Wall Street Journal szerint Renslow, a Colgan Air pilótája korábban több alkalmassági teszten is megbukott.
Forrás: MTI