Petőfi, Mikszáth, Spíró: magyar érettségi

Az MTI információi szerint középszinten Mikszáth Kálmán egyik művének elemzése, Spiró György egy írása, Lázár Ervin egyik novellája, valamint Petőfi Sándor és Vörösmarty Mihály egy-egy versének összehasonlítása szerepelt a hétfőn kiosztott magyar nyelv és irodalom érettségi feladatok között.

A középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi első része, a szövegértési feladatsor Mikszáth Kálmán Jókai Mórról írott regényének epilógusáról tett föl kérdéseket. A 40 pontos feladatsorra 60 perc állt a diákok rendelkezésére.

A kétoldalnyi szöveghez 11 feladat tartozott, ezek a szöveg - háttérismeret nélküli - megértésére vonatkoztak; a többi között hasonlatokra, ok-okozati összefüggésekre, a szövegben szereplő példák kifejtésére. A részlet arról szól, miért okozhat gondot egy írónak egy másik, korban hozzá közel álló író életrajzának megírása.

A második részben, 60 pontért három feladat közül egyet kell megoldaniuk a vizsgázóknak 3 órában.Az érvelési feladat megoldásakor Spiró György egy interjúrészlete mentén a mellett vagy az ellen kell érvelni, hogy a klasszikus magyar írók - például Jókai Mór - művei ma már nehezebben érthető nyelvük miatt átírandók-e egyszerűbb, a mai nyelvhasználathoz közelebb álló nyelvre, hogy visszanyerjék népszerűségben az őket megillető helyet.

A műelemzési feladat szövege Lázár Ervin Csapda című novellája volt. A feladat a novellára vonatkozó kérdésekkel segítette, irányította a vizsgázókat. Az összehasonlító verselemzésnél Petőfi Sándor: Ivás közben és Vörösmarty Mihály: Keserű pohár című bordalának adott szempontok szerinti összevetését várták.

Az emelt szintű írásbeli érettségi 4 órában négyféle feladatot tűzött ki a diákoknak.
A nyelvi-irodalmi műveltségi teszt (40 pont) egy Babits-esszé (Arany mint arisztokrata) részleteinek megértését, illetve azzal kapcsolatos nyelvtani-mondatelemzési, stilisztikai és irodalmi ismereteket várt el.

A műelemzési feladatban (25 pont) Tóth Árpád Erdő című - a vizsgázók számára feltehetően ismeretlen - verse állt. Itt is konkrét kérdésre kellett válaszolniuk a diákoknak.
A Reflektálás egy jelenségre feladat (20 pont) kiinduló szövege a "jó olvasóról" szólt. Ennek mentén kellett elgondolkodni az olvasás mechanizmusán. A gyakorlati írásbeliség feladatban (15 pont) a fiatalok körében divatos "plázázás" témakörében kellett rövid glosszát írni.

Mindkét szinten összesen maximum 100 pontot lehet elérni, ebből legfeljebb 15 pont veszíthető helyesírási hibákért.Az érettségi vizsgák kedden a matematika írásbelikkel folytatódnak.
Forrás: MTI