Oldtimer Expo: 50 éves a Mini

50 éves a világ második számú népautója, a Mini. A III. Oldtimer Expo kiállításon a Mini Club Hungary és a BMW Magyarország 27 darab klasszikus és 3 új modellel ünnepelte az évszázad angol kisautóját, a jubileumi év fővédnöke őexcellenciája Greg Dorey.


Hogyan lehetséges, hogy bár a vezetés, a motorsport és az autógyártás ilyen hagyományokkal bír Angliában, mára jószerivel egyetlen legendás név sem maradt angol tulajdonban? A Lotus, a Rolls Royce vagy a Rover után még maga a brit népautó, a Mini is külföldi kézre került…

A MINI rövid története
A klasszikus MINI „atyja”, Alexander Arnold Constantine (Alec) Issigonis, akit 1956 végén Leonard Lord, a British Motor Corporation (BMC) igazgatótanácsának akkori elnöke bízott meg egy „alkalmas kisautó” megtervezésével és mielőbbi bemutatásával. Issigonist izgalommal töltötte el az ötlet, különösen, mivel a „tökéletes” kisautó megalkotása mindig is leghőbb vágyai közé tartozott. Ötletei rajzasztalra vetése, s csapatával a teljes koncepció megvalósítása így immár munkaköri feladatává vált. Lelki szemei előtt már egy olyan kisméretű négyüléses modell lebegett, amely a lehető leghatékonyabban használja ki a rendelkezésre álló teret, miközben magas fokú kényelmet is kínál. Olyan autó, amely mind technikájában, mind pedig megjelenésében markánsan eltér a piaci többi szereplőjétől, s amelyet majd mindenki megengedhet magának. (Forrás: BMW Magyarország)
A MINI esete minden szempontból érdekes példa. Egy nagyon innovatív és kreatív autóról van szó, amely szorosan összeforrt az ország identitásával. Ugyan a tulajdonos a német BMW, de a mai napig az Egyesült Királyságban gyártják. A legtöbb nemzetközi autóvállalat angliai gyárakkal is rendelkezik, de napjainkban az ország maga – néhány okból kifolyólag -, nem autógyártóként akar elhíresülni.

Ennek ellenére a gyártás sokkal nagyobb részét teszi ki a gazdaságnak, mint mondjuk a pénzügyi szolgáltatások. Az ipari szektorunk a GDP mutatók tekintetében nagyobb, mint mondjuk Franciaországé. Ez körülbelül 10 milliárd fontsterling bevételt jelent az angol gazdaság számára évente. Ezenkívül, hatalmas nyalábot jelentenek a Formula 1-el kapcsolatos üzletek is, ez különösen fontos Anglia számára.

Ugyanakkor az is igaz, hogy a brit tulajdonjogok jelentős mértékben visszaszorultak az elmúlt évek során, mára már valóban kevés a tisztán angol tulajdonú manufaktúra, melyek a mai napig értékadó teljesítményeket produkálnak az alkatrész- és prototípusfejlesztésekben. Egy ma is meghatározó ágazatról van szó tehát, dacára annak, hogy ahogyan mondja a nagy angol nevek eltűnőben vannak.



Mit szól mindehhez a lakosság: nem zavarja ez az angolok büszkeségét?

Filmsztár: három klasszikus Mini és az „Olasz meló”
Senki sem tudja, hányszor jelent meg már a klasszikus Mini a filmvásznon, ám azon igen kevés modell körébe is beléphetett, amelyek főszerepet is kaptak. Ilyen film volt például Michael Caine 1969-ben forgatott klasszikusa, az Olasz meló, amelynek cselekménye tulajdonképpen egyetlen fő motívum, a három Mini Cooper részvételével Torino utcáin zajló, őrült autós üldözés köré szerveződött. A Rover közvetlenül a filmpremiert követően egyedi modellszériát bocsátott ki, amelynek tagjai a filmsztárokéval megegyező dekorációt és a filmcím feliratát viselték. A film remake-jét 2003-ban Mark Wahlberg, Charlize Theron, Edward Norton, Seth Green, Jason Statham és természetesen az új MINI főszereplésével készítették el. (Forrás: BMW Magyarország)
Tudom mire gondol, de az emberek nagyon pragmatikusak ebben a kérdésben: úgy vannak vele, hogy sokkal fontosabb, hogy legyenek angliai munkahelyek, angliai gyárak, angol gazdasági eredmények és így tovább. A Mini még mindig erősen Nagy-Britanniához kapcsolódik, elég csak egy pillanatra felidézni az Olasz meló című filmet. Emlékszik a végére? Még pályázatot is kiírtak a befejezéssel kapcsolatban, azt hiszem épp a minap rukkoltak elő egy új ötlettel, hogyan lehetne az aranyat kipakolni a buszból, anélkül, hogy az a szakadékba zuhanjon(nevet.)