Újraindul a kisvasút

Húsvét alkalmával megindul a kemencei erdei kisvasút, amely lelkes önkéntesek jóvoltából az idei évtől 600 méterrel hosszabb, összesen négy kilométeres pályán kanyarog Börzsöny hegyei között, a Tarna völgyében - közölte az üzemeltető, a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület elnökségi tagja pénteken az MTI-vel.

Tóth Gábor elmondta, hogy az eredetileg faszállításra kiépített, keskeny nyomtávú vasutat 1913-ban adták át, a 80-as évekig töltötte be hivatását, majd két árvíz is elmosta a síneket, leállt itt az élet. 1994-ben megalakult az egyesület, s közreműködésükkel néhány éve a pálya első szakaszát helyreállították. Ehhez pályázatok elnyerésével szerezték meg az anyagi fedezetet, és az önkéntesek is besegítettek.

Mostantól Kemence és a Fekete-völgy Panzió között pöfög a maga után két kocsit húzó, 50-es években készült, felújított MD40-es típusú dízelmozdony. A kisvasút sajátossága, hogy egyedüliként az országban úgynevezett görpályán közlekedik, vagyis a panziótól Kemencéig enyhe lejtőn gurul. Annak idején lovak húzták fel idáig a kocsikat, amelyeket fával megrakva nekiengedtek a lejtőnek - természetesen fékezőmesterrel.

Az idén a tavalyi 24 ezernél jóval több turistára számítanak az erdei kisvasúton. Annál is inkább élénkülhet a forgalom, mert a közeli Szlovákiából egyre több vendég érkezik Kemencére. Az euró bevezetése nyomán ugyanis a magyar oldalon jóval olcsóbb az élelmiszer és a szolgáltatások, ezért érdemes átruccanniuk a szomszédoknak egy kirándulás erejéig is.

A kisvasút a hétvégeken hozza-viszi a turistákat, s a mozdonyvezető, a kalauz és a fékező mind ingyenesen, hobbiként áll szolgálatba. A baráti kör egyesületnek már 200 tagja van - közöttük autószerelő, egyetemista, informatikus, építési vállalkozó -, akik szívesen kapcsolódnak be az önkéntes munkába. Így a következő 3,3 kilométeres szakasz helyreállításánál is számítani lehet rájuk. A terv szerint ugyanis Hajagosig épül majd ki a kisvasút, ehhez most újabb pályázati forrásokat keresnek az egyesület vezetői - hívta fel a figyelmet Tóth Gábor.
Forrás: MTI