200 millárdot költöttünk reklámokra

Tavaly mintegy 200 milliárd forint forgott ténylegesen a hazai hirdetési piacon a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) becslései szerint - erről Skriba Judit, a szakmai szervezet ügyvezetésének tagja beszélt a Napi Gazdaság című lap által szervezett csütörtöki budapesti konferencián.

Mindez azt jelenti, hogy míg 2000-ben a fele, addig tavaly a harmada volt a listaáron számított költségnek a tényleges kiadás; miközben a lakosonkénti 92 amerikai dolláros költés a volt szocialista országok között "előkelő helyet" jelent, uniós viszonyításban volna még mit növekednünk - mondta.

Az ismertetett adatok szerint az Egyesült Államokban 544, Nagy-Britanniában 427, Németországban 263 dollár ez a mutató, ezzel állítható szembe Bulgária 55, Csehország 78, Szlovákia 56 vagy Románia 43 dolláros adata.

Skriba Judit szólt arról is: a 2008-as adatok azt mutatják, hogy a televízió reklámpiaci részesedése egy év alatt 40,1-ről 39 százalékra, a sajtóé 36,2-ről 34,5 százalékra csökkent, míg a rádiós piac minden ténylegesen elköltött száz forintból 5,1 helyett 5,8-at, az online pedig 7,5 helyett kereken tizet szívott fel; a közterületi reklám aránya fél százalékkal, 10,2-re mérséklődött, míg a moziköltés minden kétszázötvenedik forintot vitt el.

Novák Péter, az MRSZ alelnöke arról beszélt az eseményen: az online piac fejlődése 43 százalékos eredményt mutat; ezen belül a legdinamikusabban a keresőmarketing bővült, de a "hagyományos" online reklám is 30, az e-mailes pedig 50 százalékkal bővült tavaly az előző évihez képest.

A szakember megemlítette: az idei évre nulla és tíz százalék közötti online hirdetési növekedésre számítanak.
Forrás: MTI