Elképesztő! Íme napjaink "folyékony kenyere"

Jelentős mértékben nőtt az energiaitalok forgalma, mind mennyiségben, mind értékben az elmúlt egy évben - közölte az ACNieslen piackutató Kft.

Az energiaitalok kiskereskedelmi forgalma értékben 31, míg mennyiségben 42 százalékkal bővült egyik évről a másikra. Az energiaitalok éves forgalma meghaladta a 10 milliárd forintot, a Nielsen 2008 március-2009 februári adatai alapján. Mindezek következtében a piackutató vállalat megállapította: az energiaitalok a válságnak ellenálló termékek közé tartoznak.

A mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagárak jelentősen csökkentek az elmúlt évben: a tavalyelőtt februári literenként 610 forint után 2008 februárjában 596, idén pedig 509 forintot mért a Nielsen.

Az ízeknél a tutti-frutti vezet, ugyanakkor növekszik a vegyes gyümölcs részesedése is. A light típusú energiaitalok részaránya némileg emelkedett, de még mindig 10 százalék alatt maradt, a sokkal kedveltebb nem light szegmens mellett.

Az aktuális trendek közé tartozik, hogy a gyártók egyre nagyobb mértékben jelennek meg a kínálatban nagyobb kiszerelésű energiaitalokkal.

Az értékesítési csatornákat tekintve a Nielsen elemzése megállapította: míg a kiskereskedelem piaci részesedése nagy arányban nőtt, addig a vendéglátásé csökkent. Összességében ennek ellenére mind a vendéglátásban, mind a benzinkúti shopokban több energiaitalt adtak el, mint egy évvel korábban.

A kiskereskedelmi beszerzés helyeit tekintve a hipermarketek részaránya értékben is, mennyiségben is 39-ről 34 százalékra csökkent 2008 márciusa és 2009 februárja között, az előző hasonló időszakhoz képest. Minden más csatorna piaci részesedése viszont nőni tudott az energiaital kiskereskedelmi eladásai terén.
Forrás: MTI