Hiány a törvényjavaslatban

Az aktív kárrendezés - amikor a más biztosítónál lévő jármű okozta kárt a saját biztosító téríti meg - azért maradt ki a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) törvényjavaslatból, mivel a biztosítók többsége nem támogatta azt

A jelenlegi kgfb piacon legtöbben a legolcsóbb biztosítást keresik, és nem érdekli őket a szolgáltatás minősége, hiszen ha másnak kárt okoznak a járművükkel, a vétlen félnek kell "megküzdenie" a károkozó biztosítójával. Ezt a problémát orvosolná az aktív kárrendezés, ebben a rendszerben ugyanis az elszenvedett kárt a saját biztosító fizeti ki, amely azután elszámol a károkozó biztosítójával.

A magyar piacon az Allianz, a Generali, az Uniqa és a Signal biztosítók végeznek egymás között aktív kárrendezést.

A kgfb törvény előkészítése során az Allianz javasolta, emeljék törvényi szintre és tegyék kötelezővé az aktív kárrendezést. Az említett négy biztosítón kívül - a több mint tucatnyi autós biztosító közül - a többi nem támogatta az indítványt, ezért az ki is maradt a törvényjavaslatból - közölte Forgács Zoltán.

Az unióban sem bevett gyakorlat az aktív kárrendezés, mindössze négy országban - köztük Olaszországban és Franciaországban - alkalmazzák. Ott is csak a dologi károkat téríti a saját biztosító, a személyi sérüléssel kapcsolatos kiadásokat továbbra is a károkozó biztosítója fizeti ki. Az elszámolás megkönnyítésére az a bevett gyakorlat, hogy meghatározzák az átlagos kárt, amit azután "darabra" számolnak el egymással a biztosítók.

A CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. úgy véli: a kgfb törvény néhány év múlva módosulhat úgy, hogy bekerül az aktív kárrendezés, az igazi áttörés ugyanis ez lenne. Ugyanakkor - szakértői vélemények szerint - erre csak akkor kerülhet sor, ha a piaci részarányok kiegyenlítettebbek lesznek, amíg az Allianz "túlsúlyos"a piacon, addig marad a jelenlegi rendszer.
Forrás: MTI