Tarlós István: "...különösen Orbán Viktor a hibás..."

A városvezetés szerint a mai állapotokért mindenki felelős, az ellenzék, különösen Orbán Viktor, az állam, egyedül ők maguk az ártatlanok - mondta élcelődve a HírExtrának Tarlós István, a fővárosi Fidesz-frakció vezetője.

Szerző: Kőrösi Viktor Dávid
E-mail: korosi@hirextra.hu


A legutóbbi közvélemény-kutatások szerint az Ön népszerűsége kétszerese Demszky Gábor főpolgármester népszerűségének. Ez jelent Ön számára valamilyen plusz terhet, vagy már megtanult vele együtt élni?


Voltaképpen a kérdés vége az igaz: megtanultam együtt élni a népszerűséggel is, és annak ellenkezőjével is. A mostani helyzetről, amit a kutatók mérnek, két dolgok jegyeznék meg. Egyik, hogy Demszky Gábor főpolgármester úr önteltsége is szerepet játszik ebben az eredményben, másik, hogy nem tölthet el elégedettség, ellenkezőleg, még egy lapáttal rá kell tennem.



Ha már valamivel együtt kell élni: rengeteg az építkezés Budapesten, ami érdekes módon megosztja a közvélemény egy részét. Vannak, akik azt mondják, hogy így épül-szépül a város, vannak, akik szerint mindez kampányfogás, s egyébként is járhatatlanná teszik az útlezárásokkal a fővárost. Mi a véleménye?

Lehet, hogy kampánycéllal épül minden, de lehet, hogy nem. A kérdés ezen részével nem foglalkozom, mert lehet, hogy tévednék.

Fontos azonban, hogy nem az a zavaró, hogy épül-szépül valami – bár szépülésről jelen helyzetben nem tudunk beszélni, maradjunk inkább az épülésnél. A baj az, hogy kifogásolható szervezés mellett történik mindez. Gondoljunk akár az útfelújításokra, akár a csepeli szennyvíztisztítóra, akár a forgalomszervezésre, ezek járulékos tételeire: a jelenleg az elfogadható építésszervezésnek a legelemibb feltételeit sem elégíti ki. Ami jó elképzelés, azt is már-már dilettáns hibákkal hajtják végre a gyakorlatban.

Másik észrevételem, hogy olyan beruházások megvalósításába is belevág a fővárosi önkormányzat, amelyek pénzügyi alapjai legalábbis kétségesek. Egy súlyosan eladósodott városban sokszor már-már a városműködés elbizonytalanodásának a kontójára ruház be a főváros.

Mindez közlekedési szempontból is gyakran bosszantó, bár ezt sokszor fogják Budapest úthálózatának szerkezetére…

Ez egy levegőben lógó állítás. Az adott feltételek mellett is lehet dolgokat jól szervezni. A mostaninál még 1990 előtt is jobban szervezték a város fejlesztését. Amikor bárhol probléma van – akár a metró, akár a közbiztonság területén – a városvezetés kommunikációjában mindenki felelős. Felelős az állam, a világgazdaság, az ellenzék, különösen Orbán Viktor, felelősek a meteorológusok, s mindig az a kommunikáció tartalma, hogy egyedül a fővárosi önkormányzat, a városvezetés az ártatlan, mint a ma született bárány. Ez tarthatatlan állapot.

Ha már súlyos eladósodottság. Kis gondolatolvasásra kérem: amikor 35 milliárd forintos hitelfelvételen gondolkodik Budapest, miért vágnak bele olyanba, mint amit Hagyó Miklós nyilatkozott, hogy a távhőszolgáltatás díjtételét 5 százalékkal csökkentik február elsejétől?

Ha már anyagi engedményeket emlegetünk, tisztázzuk: ezredszer hallom ezt az 5 százalékos tételcsökkentést, azonban egyszer sem teszik hozzá, hogy ugyanez a városvezetés ugyanezt a díjat másfél évvel ezelőtt majdnem 50 százalékkal emelte. Jópofa dolog 50 százalékkal emelni, majd 5 százalékkal csökkenteni valamit, s utána arról beszélni, hogy csökkentés történt. Ezt nem tartom tisztességes dolognak.

Ha megnézi a budapesti közszolgáltatásokat, akkor látja, hogy ezeket a díjakat általában az inflációt meghaladó mértékben emelték. Ez a valóság. Egy kedves mondásom: a jelenlegi városvezetés legnagyobb ellensége a matematika. Számokat ugyanis nem lehet másképp látni. Ez egy végtelenül makacs, gonosz, antiliberális tudomány. Egyébként pedig én sem egészen értem, hogy hogyan gondolja bárki is, hogy a teljesen bizonytalan és elképzelt beruházások érdekében kétes módon privatizálnak közszolgáltató cégeket, teljesen eladósítják a várost. Azt, hogy ez a város érdeke, nem adható el senkinek.

Ma 160 milliárd forint a város adóssága, s hangsúlyozom, hogy ebben nincs benne a 100 százalékosan fővárosi tulajdonban lévő BKV 85 milliárd forintos tartozása. Ez már 245 milliárd forint. Ha ehhez még felveszi főpolgármester úr a 35 milliárdot, akkor már jócskán 250 milliárd forint fölött jár a főváros adóssága. Ez a város éves költségvetésének jó 50 százaléka… Ha ép lelkű, gondolkodó embert meg tud győzni Demszky Gábor, hogy ez a város érdeke, akkor leveszem a kalapomat.