Hátborzongató hideg, és sötét árnyak a szobában

A horror filmek készítőire nagy hatással vannak a japán horror klasszikusok, így olyan filmeket készítettek újra, mint a Kör vagy az Átok. Ezek mind-mind eredeti japán alkotások, de a sor itt még nem állt meg. Lassan az összes sikeres amerikai horror egy

A japán horror filmeknek, más néven J-Horroroknak meg van a sajátságos varázsa, ami sok mindenben eltér a nyugati filmekétől. Nekünk egzotikusnak tűnnek, leginkább az egyforma japán emberek miatt. Nem a fröcsögő véren van a hangsúly, hanem az ember lelkére akarnak hatni. Ezek amolyan pszichológiai horrorok. Kedvelt témáik a szellemek, az ördögűzés, a sámánizmus, a yokai és a poltergeistek. Utóbbi olyan jelenség, ami hangokat ad ki, zajt okoz, és tárgyakat mozgat. Kedvelik a helyi történeteket, amik a valóságon alapulnak, rengeteg legendában bővelkednek, amiknek szereplői különféle szellemek.

Sok szellemtörténet az Edo (1603-1868) és a Meiji (1868-1912) korszakban játszódik, az akkori hiedelmeket átültetik a mostani korba. A tradicionális japán szellem a yourei, akit erős érzelmek kötnek a fizikai világhoz, és ezért nem tud tovább állni. Náluk ez olyan, mint más országokban a vámpírok vagy a farkasemberek, a hagyományuk része. Általában ezek női szellemek, de férfiban is léteznek. Fehér ruhát viselnek, ami a tradicionális halotti viselet a szigetországban. A hajuk pedig a megszokott hosszú középen elválasztott, fekete hajzuhatag.

Az áttörés

A japán horror filmeknek a siker 1998-ban jött el a Ringu című filmmel, amit 2002-ben Amerikában is bemutattak újradolgozva. Nem ez volt az első alkalom, hogy az amerikaiak ázsiai filmekhez nyúltak, de tény, hogy ez hozta meg az első nagyobb sikert a horror műfajában. A kör volt az első blockbuster film, körülbelül 13 millió dollárt hozott az amerikaiaknak. A következő siker film az Átok volt, majd jött ennek második része, és a Kör 2 is. Ezek eredetileg mind japán horrorok voltak, viszont olyan filmeket is átvettek tőlük, mint a Sötét víz, a Mezsgye, a Nem fogadott hívás, a Szem és 2011-re tervezett a Kör 3. Általában az eredeti ázsiai rendező segédkezett elkészíteni az amerikai verziót is. Például Hideo Nakata rendezte a Kört, s ő segédkezett a Kör 2 remakejében is és Takashi Shimizu rendezte az eredeti Ju-ont, de az Átok 1-2-ben is ő segédkezett. Viszont nem csak az USA használja fel a japán horrorokat, hanem például Dél-Korea is elkészítette a saját Kör verzióját The Ring Virus címmel.

A japán eredeti változatok sokkal félelmetesebbek és ijesztőbbek az amerikaiaknál. Az emberek hétköznapi életébe csöppennek bele a gonosz szellemek, és szörnyek, így ezek a történetek sokkal életszerűbbek, mint a Hollywoodiak. Azt a hatást érik el az embereknél, hogy ne csak a film alatt, hanem még utána is rettegjenek. Az elszigeteltség érzését keltik bennünk. A hősnek egyedül kell szembenéznie a rettenettel, és ezek merőben újak voltak az amerikai, vagy akár európai mozirajongók számára. Nem folyik benne sok vér sem, inkább a haláltól való félelem van terítéken.

Hosszút távon kijár a legjobban?

Nagy problémát jelenthet a japán filmiparnak, hogy a közöttük lappangó siker sztorik és tehetséges rendezőket Amerika megszerzi saját magának. Teret adva nekik, és természetesen hatalmas fizetést. Kérdéses, hogy ez Japánnak mennyire éri meg.

Sokan már túl sablonosnak érzik a japán filmeket, hiszen mindegyik a fehér leples, fekete hajú szellemekről szólnak, akik általában nők vagy gyerekek, és a zavarodott magányos főhős, aki kénytelen szembeszállni velük.

Mindezek ellenére valami sajátságos atmoszférát teremtettek meg a japánok horroraikkal, nem hiába másolják őket az amerikaiak. Hogy ez hosszú távon nekik mennyire éri meg az kérdéses, viszont tagadhatatlan, hogy egyedi stílust hoztak létre. Kicsit néha sablonosak, de olyan a borzongást, váltanak ki az emberekből, amire nem sok horror film képes.