Változások az oktatásban

Kisebb jogszabályi módosulások várhatóak jövőre a közoktatásban: a változások kapcsolódnak az Új Tudás Programhoz, a Nemzeti alaptantervhez illetve a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvényhez.

Az oktatási tárca MTI-hez eljuttatott tájékoztatója szerint változik a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról jogszabály. Ennek keretében a tanulók korai szelekciójának megakadályozására szabályozzák az első-negyedik évfolyamon az emelt szintű oktatás indításának feltételeit.

A módosítás értelmében a 2009/2010 tanévtől az első-negyedik évfolyamon - bármely tantárgyból - emelt szintű oktatás csak akkor indítható, ha azon - feltéve, hogy az évfolyamon párhuzamos osztály nem indul - minden jelentkező tanuló részvétele biztosítható.

Ha az iskolában az adott évfolyamokon párhuzamos osztályok indulnak, s nem mindegyik osztályban szerveznek emelt szintű oktatást, vagy az egyes osztályokban eltérő tantárgyakból szerveznek emelt szintű oktatást, a tanulók osztályokba történő beosztásánál a szülők emelt szintű oktatásra vonatkozó választását figyelembe kell venni. Ha az adott tantárgy tekintetében az összes felvételi kérelmet - a megadott sorrend szerint - az iskola nem tudja teljesíteni, az érintett csoportba tartozók között sorsolással kell eldönteni, melyik jelentkező vehet részt az emelt szintű oktatásban. A sorsolásra az érintett tanuló szülőjét meg kell hívni.

Az Új Tudás Műveltség Mindenkinek programhoz kapcsolódva szintén kormányrendelet-módosítás várható. A tervezet rögzíti a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekekkel, tanulókkal foglalkozó pedagógusok számára kiegészítő illetmény juttatását. A javaslat szerint az osztályfőnöki pótlék és a gyógypedagógiai pótlék mértéke is emelkedik majd.

A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvényhez kapcsolódva a közoktatási intézményekben az intézményi minőségirányítási program részeként elkészített teljesítményértékelési rendszereket olyan módon kell átalakítani (amennyiben ez szükséges), hogy a teljesítményértékelés kiválóan alkalmas, alkalmas, kevéssé alkalmas, illetve alkalmatlan eredménnyel zárulhat.

Módosulás még, hogy 2009. január 1-jétől a szakértői és rehabilitációs bizottságok a sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló részére nem jelölhetnek ki olyan nevelési-oktatási intézményt, amellyel a vizsgálatában részt vevő szakemberek közül bármelyik foglalkoztatási jogviszonyban áll.
Forrás: MTI