Nem is volt független mérnöke a 4-es metró projektnek?

Még nincs független ellenőrző mérnöke a 4-es metrónak, így nem is mondhatott fel - cáfolta a BKV DBR Metró Projekt Igazgatósága az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében az Index hírportál állítását, csakúgy, mint azt, hogy elfúrták volna a metróalaguta

Az Index vasárnapi közlése szerint Klados Gusztáv DBR-projektigazgatóval való vitája miatt távozott Jávor Péter, a 4-es metró független ellenőrző mérnöke. A szakember nehezményezte, hogy észrevételeit nem veszik figyelembe, így például azt a kifogását sem, hogy a projekt igazgatóság a Gellért téri összekötő alagút építésénél olyan megoldást fogadott el, amit ő korábban életveszélyesnek minősített. Az írásban kitértek arra: a független mérnök azt is kifogásolta, hogy a metróalagutat elépítették, elfúrták.

A DBR Metró Projekt Igazgatóság hétfői közleményében megerősítette, hogy a 4-es metró kivitelezői csak a maximális biztonság és jogszerűség garanciáival dolgozhatnak. Mint írta, a 4-es metró első szakaszának beruházói feladatairól szóló szerződés értelmében - ez a fővárosi önkormányzat és a BKV Zrt. között jött létre - a BKV-nak a főváros egyetértésével alkalmaznia kell egy független ellenőrző mérnököt a beruházói döntések és a beruházás megvalósításának ellenőrzése érdekében. Ezt a főváros által az Európai Beruházási Bankkal kötött hitelszerződés is előírja.

Az európai uniós pályázattal összefüggésben megváltozott finanszírozási feltételeknek megfelelően a független ellenőrző mérnök kiválasztása, feladatainak pontos meghatározása jelenleg folyamatban van - tette hozzá.

A közlemény szerint Jávor Péter a BKV Zrt. felügyelőbizottságának felkérésére látott el a felmondását megelőzően bizonyos ellenőrző mérnöki teendőket, ez azonban nem azonos a szerződésekben előírt független mérnöki kategóriával.

A DBR Metró Projekt Igazgatóság közölte: a számlák kifizetése jelenleg az Eurometro Kft. - mint FIDIC-mérnök (a FIDIC a Tanácsadó Mérnökök Nemzetközi Szövetsége) - jóváhagyásával történik. Az Európai Unió bankjával kötött hitelszerződés szempontjából ez a gyakorlat megfelelőnek bizonyult. Azáltal, hogy az unió kohéziós alapjának támogatására is pályázik a 4-es metró, megváltoznak a finanszírozási feltételek, ezért a független ellenőrző mérnök kiválasztása, illetve hatáskörének, feladatainak pontos meghatározása még folyamatban van - írta.

Megismételte korábbi tájékoztatását, amely szerint nem tartotta kellően megalapozottnak és biztonságosnak azt a megoldást, amit a BAMCO benyújtott a Gellért téri alagútépítéssel összefüggésben. A BAMCO az alagútfúró pajzsok áthaladását kívánta meggyorsítani oly módon, hogy a két metróalagút közötti átkötő alagutat később, a metrópajzsok áthaladása után építette volna meg.

Az igazgatóság kiemelte, hogy a jelenleg engedélyezés alatt álló módszer ugyanerre az elvre épül, de már tartalmazza a szükséges biztonsági garanciákat. A hatósági jóváhagyás pedig a jogszerűség megtartása miatt nélkülözhetetlen, hiszen jóváhagyás-köteles munkafázisról van szó.

Közölte továbbá, hogy egy alagútépítés során néhány centiméteres eltérések mindig előfordulhatnak az eredetileg tervezett nyomvonalhoz képest. Ez egy ekkora munka során - még a legmodernebb technológia, a pajzsos alagútépítés esetében is - természetesnek tekinthető. Eddig a BAMCO nem tért el akkora mértékben a tervezettől, hogy az a vágányok majdani kialakítását befolyásolja - tette hozzá.

Kitért arra is: Jávor Péter korábbi felvetése az eredeti szerződés szerinti továbbhaladás volt, arról szólt, hogy a pajzsok csak az összekötő alagút megépülése után haladjanak tovább. Ez azonban hozzávetőleg egy év késedelmet jelentett volna az első szakasz véghatáridejében, de nem növelte volna jelentősen a kivitelezés, vagy az elkészült metró biztonságát - áll a közleményben.
Forrás: MTI