A legtutibb üzlet rajzfilmhőst csinálni valakiből

36 milliárd jen (79 milliárd forint) az éves bevétele azoknak a divatcégeknek, amelyek a japán fiatalokat mangák, videojátékok vagy képregények hőseinek kosztümeibe öltöztetik.

A Jano japán közvélemény-kutató intézet szerint 2007 áprilisa és 2008 márciusa között a jobbára ifjú japán képregény-fanatikusok ilyen csillagászati összegeket költöttek arra, hogy álarcokba, kosztümökbe öltözve rendezzenek mulatságokat kitalált hőseik tiszteletére.

A cosplay - costume play, öltözékjáték - divatja mintegy másfél évtizede alakult ki a szigetországban, de ma is tartós, sőt az elmúlt évben csaknem hét százalékkal gyarapodott a forgalma. A mozgalom hívei fizikailag - vagy akár pszichikailag - is hasonlítani akarnak képregényidoljaikra.

Ez azzal magyarázható, hogy mind több olyan eseményt szerveznek Japánban, amelyen a résztvevők ilyen - nem egyszer kétes ízlést tükröző - álarcokban, ruhákban jelennek meg a turisták nagy örömre. A cosplay ma már a szigetországon kívül is terjed, ezért a cégek exportálni is kezdik ezeket a viseleteket.

Ugyanaz a vevőkör egyre több képregényhőst megjelenítő - többé-kevésbé művészi - figurát is vásárol, ezek forgalma tavaly 8,3 százalékkal nőtt és elérte a 26 milliárd jent.

Ezekben a számokban nem szerepelnek maguk a mangák és egyéb képregények, videojátékok, amelyek mára a japán tömegkultúra legjellemzőbb és legismertebb részévé váltak.
Forrás: MTI