Borászat és festészet: árukapcsolás

A kellemest a hasznossal köti össze Salzburg közelében, Fuschl luxusszállodává alakított kastélyában Konrad O. Bernheimer müncheni galériás. Miközben a hotel éttermében hetenként váltogatják egymást az osztrák, burgundiai vagy bordeauxi borok prezentációi

Konrad O. Bernheimer az október 12-i tárlatnyitáskor megadta a fura árukapcsolás magyarázatát:

- Mivel jómagam is borkedvelő vagyok, különös örömmel tölt el ez az idényeleji kiállítás, amely címéhez híven - Festői termés betakarítás - a szőlővel és kultuszával kapcsolatos képeket vonultatja fel.

A képeket saját gyűjteményemből, az európai kultúra legkülönfélébb korszakaiból és földrajzi tájairól válogattam össze. Mint közismert, a hellén Dionysos vagy a latin Bacchus boristen megörökítésétől kezdve a művészek gyakran és szívesen ábrázolták a termés betakarítását követő ünnepeket éppúgy, mint a nedű bódító hatását, illetve a hozzá kapcsolódó népi szokásokat, vallási rítusokat.

Az ókori görög vagy római mitológia bacchánsnőitől és puttóitól a keresztény hitvilágnak az utolsó vacsorához kapcsolódó jellegzetes szimbólumaiig, a dús fürtöket megörökítő németalföldi csendéletektől a bortermő toszkán vidékek lankás dombjaiig terjed a válogatás, a nápolyi barokk terített asztalok vérbő koloritjától pedig a francia rokokó gáláns pásztor idilljeiig keresheti és találhatja meg ki-ki a saját ízlésének és pénztárcájának megfelelő alkotást.

A többgenerációs műkereskedő dinasztiából származó Konrad O. Bernheimer legalább olyan köztiszteletben áll szakmai körökben a régi festmények forgalmazójaként, mint amilyen tekintélynek örvend a München melletti Grünwaldból Helga Matzke az antik német ötvösművészet terén. Valódi kollegialitásból és jól felfogott üzleti érdekből ezért hívta meg őt is a bajor fővárosból Fuschl kastélyába, hogy a festményeken gyakorta felbukkanó pompás kupák és serlegek korabeli díszpéldányait akár eredetiben megcsodálhassák vagy éppen meg is vásárolhassák az ide betérő érdeklődők.

- Az egykor európai hírű és rangú germán centrumokból, augsburgi vagy nürnbergi mesterektől állított össze Helga Matzke 17. századi aranyozott és ezüst kollekciót. A kehely a német hagyományok szerint szimbolikus jelentőséggel bírt, de - mint esztétikus használati tárgy vagy értékőrző nemesfém - gyakorlati haszna sem mellékes

Ezért ajándékozták magas rangú személyeknek általában a tisztelet jeléül vagy konkrét érdemeik elismeréséül, jeles családi események idején pedig életre szóló emléket jelentett a keresztelőn vagy esküvőn átadott, különösen díszes és feliratos példány.

Az egyházi liturgiákon használt változatok talán még az arisztokrata körökben megszokott remekműveknél is drágább alapanyagokból készültek, azokat felülmúló mívességgel - zárta ajánló szavait Konrad O. Bernheimer, a január végéig látogatható festészeti és iparművészeti tárlat vernisszázsán.
Forrás: MTI