Kevesebben haltak meg közlekedési balesetben

Az elmúlt évtized során évi átlagban 4 százalékkal csökkent az európai fővárosokban a közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma - állapította meg szerdán a közlekedés biztonságának előmozdításával foglalkozó európai szövetség (ETSC - European Trans

Dublin, Lisszabon és Oslo a listavezető, a százezer főre jutó halálos közlekedési szerencsétlenségek évi 12, 10 és 9 százalékos csökkenésével - húzta alá a jelentés. Több más főváros, köztük Párizs, Madrid és Varsó mellett Pozsony és Bukarest ért még el az európai átlagnál nagyobb csökkenést az 1997-2007-es évtizedben, Budapest csaknem 4 százalékos csökkenéssel a huszadik helyen áll - egyedül Helsinkiben nőtt valamivel a közlekedési balesetek halottainak száma az utóbbi évtizedben.
Az EU országai 2001-ben fogadták el azt a célkitűzést, hogy 2010-ig felére kell csökkenteni a közúti halálozást, azóta a városokban évi 5,3 százalékos volt a csökkenés - ám a cél eléréséhez évi 7,4 százalékos ütemre lett volna szükség az ETSC honlapján közzétett tanulmány szerint.

Egy európai számára feleakkora annak a veszélye, hogy valamelyik főváros útjain veszti az életét, mint az ország más részein - tartalmazza a jelentés. Ennek az a magyarázata, hogy bár a fővárosokban gyakoribbak az ütközések, ezek a kisebb sebesség miatt ritkábban okoznak halált, mint másutt.
Az európai városi balesetek halálos áldozatainak többsége gyalogos és kerékpáros, nevezetesen 43 százalék gyalogos, 5 százalék kerékpáros és 21 százalék motoros, beleértve a segédmotoros járműveket is.

Nyugtalanító jelenségként említi az ETSC tanulmánya, hogy mind több olyan gyalogos válik baleset áldozatává, aki iPodot használ menet közben.A szövetség javaslatokat is tesz, többek között azt kezdeményezi, hogy lakott területen a járművek haladási sebességét csökkentsék óránkénti 30 kilométerre.
Forrás: MTI