Ráncba szedik a vasutat

A berlini kormány elhatározta, hogy ráncba szedi a német vasutat. Csütörtöki értesülések szerint ezt célozza az a tervezet, amely a tekintélyes, de az utóbbi időben némileg elkényelmesedett, s inkább önhatalmúbbá vált Deutsche Bahnt (DB) jelentős késedel

Az utóbbi időben ugyanis mind több volt a panasz azzal kapcsolatban, hogy késnek a német vasút regionális, illetve távolsági járatai. Az igazságügyi miniszter, Brigitte Zypries vezényletével szakértők ezt követően dolgozták ki azt a tervet, amelynek alapján az utasokat - legalábbis részben - kárpótolnák. Persze nem a kormány, hanem a fő felelős, azaz a német vasút.

A kabinet által már jóvá is hagyott intézkedéscsomag szerint a Deutsche Bahn a jövő évi utazási szezontól köteles visszafizetni az utasoknak a viteldíj jelentős részét, amennyiben nem repíti őket időben a célállomásra. A büntetés, azaz a késedelmi pótlék nagysága a késés mértékétől függ.
Eszerint ha a vonat hatvan percet késik, a vasút a jegy árának 25 százalékát köteles visszafizetni.

120 perc késés esetén a visszafizetési kötelezettség már a viteldíj 50 százalékára rúg, azaz a kifizetett összeg fele visszavándorol az utas zsebébe. Aki ráadásul már hivatalosan is követelheti, hogy készpénzzel kárpótolják fáradalmait. Eddig ugyanis a Deutsche Bahn önkéntesen vállalta, hogy a saját hibájából bekövetkezett késések esetében a jegy árának 20 százalékát megtéríti, de ennek keretében egyfajta csekket adott, amelyet egy későbbi utazáshoz lehetett felhasználni.
S mindez még nem minden. A tervezet szerint a vasút arra is kötelezhető, hogy az utas számára kifizesse a szállodaköltséget, ha a késés miatt éjszakázás válik szükségessé. Sőt, bizonyos határig a taxiköltség is "elszámolható", ha a szenvedő fél, azaz az utas számára a késés miatt más közlekedési eszköz nem vehető igénybe.

Természetesen ez még csupán tervezet, s vitára, illetve sok részletében csiszolásra, pontosításra szorul. A Deutsche Bahn egyelőre még nem nyilatkozott, de aligha örül az abban foglaltaknak, különös tekintettel arra, hogy az elmúlt időszakban nem csupán a késések növekedtek, de a vasút kiadásai is. Nem véletlenül próbálkozott a Deutsche Bahn elnöke a közelmúltban azzal, hogy a nem az automatáknál, hanem az állomásokon, a vasúti jegypénztáraknál vásárolt jegyek esetében 2,50 eurós felárat - egyfajta szolgáltatási pótlékot - léptessenek életbe. Az ötletet azonban elsöpörte a népharag. Ami nem is akármilyen volt, hisz mintegy 10 millió érintettről van szó.
Forrás: MTI