Munkacsoport az autólopások ellen

Megalakult szerdán a Magyar Gép és Jármű Tulajdonvédelmi Munkacsoport annak érdekében, hogy kormányzati és gazdasági szervek közösen találjanak megoldást az egyre gyakoribb autólopások, lízingcsalások visszaszorítására.

Kondorosi Ferenc, az Új rend és szabadság programért felelős kormánybiztos az alakuló ülést követő sajtótájékoztatón elmondta: a munkacsoport célja, hogy megtalálja azokat a jogi megoldásokat, amelyekkel hatékonyan lehet fellépni az autópiaci visszaélések ellen.

Emlékeztetett arra: a közeljövőben hatósági ellenőrzéssorozat indul, amely az autóbontókat és az autóalkatrész-kereskedőket is érinti, illetve indokolt a gépjárművek forgalomba helyezésének és forgalomból való kivonásának szigorítása.

"A tulajdonbiztonság és bűnüldözés érdekei összefonódnak: az állam által szavatolni kívánt közbiztonság és vagyonvédelem találkozik a magánbiztonság jogos érdekeivel. Ez egy olyan feladat, amely nem nélkülözheti az állam tevékeny szerepvállalását, (...) a jogalkotás bátorságát" - tette hozzá a kormánybiztos.

Mint mondta, nem elég a jogszabályok szigorítása, például a fejlett világban mindenütt alkalmaznak olyan technikai eszközöket, amelyek képesek a gépjárművek életútját figyelemmel kísérni és erről tájékoztatást nyújtani az illetékes hatóságoknak, szervezeteknek.

Erdélyi Péter, a munkacsoport elnöke - egyben a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének társelnöke - közölte: olyan megoldást keresnek, amely "nem túlzottan terheli meg a kereskedelmi ágazatot".

Utalt arra, hogy a gépjárműbűnözés korábban egyenlő volt a gépkocsilopással. Mára ez megváltozott, bővült a kör: ma már ide tartozik a biztosítási csalás, a lízingcsalás, a donorlopás is. Mint mondta, donorlopás alatt a szakemberek azt értik: a gépkocsit azért lopják el, hogy alkatrészeit javításhoz használják fel, illetve, hogy egy totálkáros jármű újra forgalomba helyezéséhez használják fel az alvázszámát.

Hangsúlyozta: ezen bűncselekmények visszaszorítása érdekében szeretnének egy másodlagos jelölőrendszert bevezetni.

A munkacsoportnak tagja a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége, a Magyar Gépjármű Importőrök Egyesülete, a Magyar Lízingszövetség, az Országos Rendőr-főkapitányság, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Gépjármű Bontók Egyesülete, a Miniszterelnöki Hivatal, valamint az AutoDot OCIS Kft.
A sajtótájékoztatón közzétett írásos összegzés szerint Magyarországon mintegy 3,3 millió gépkocsi fut az utakon, és évente körülbelül 7-8 ezer gépkocsit lopnak el. A munkacsoport célja a gépkocsilopások és a lízingcsalások visszaszorítása, a bűnüldöző hatóságok segítése a lízing- és biztosítási csalások felderítésében, javaslattétel a jogi szabályozás korszerűsítésére.
Forrás: MTI