35 km/h felett a sofőr lesz a vétkes

Még a KRESZ átfogó módosítása előtt szeretne megváltoztatni néhány KRESZ-szabályt a rendőrség: kötelezővé kívánja tenni például azt, hogy a lámpával nem védett zebrák előtt harminc kilométeres óránkénti sebességre lassítsanak a sofőrök - írta a szerdai Né

A lap megszólaltatja Komáromi Endre ezredest, az ORFK közlekedési főosztályvezetőjét, aki a kezdeményezés háttereként arra hívja fel a figyelmet, hogy "kis kormányzati segítséggel" Magyarország 2010-re teljesítheti azt a vállalását, hogy 2001-hez képest harmadával csökkentse a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát, sőt még a régi uniós tagállamoknak előírt csökkentést is elérheti.

Az EU a 2001-ben kiadott Fehér könyvben előírta a tagállamoknak, hogy 2010-re csökkentsék a felére a balesetek halálos áldozatainak számát. Mivel hazánk csak 2004-es uniós csatlakozása után részesülhetett a fenti célok megvalósítására elkülönített forrásokból, csupán 30 százalékos csökkentést vállalt - emlékeztet a cikk, amely külön is kitér a zebráknál alkalmazandó kötelező lassítás bevezetésének tervére.

A lámpával nem védett zebrák előtt azért kellene éppen harminc kilométeres óránkénti sebességre lassítani, mert ezzel lehetne követni azt a jelenlegi ítélkezési gyakorlatot, amely szerint minden esetben az autós a felelős, ha 35 kilométer/óránál nagyobb sebességgel gázol a gyalogátkelőhelyen. Ezzel a korlátozással a rendőrség lényegében ezt a bírói gyakorlatot szeretné a jogszabályba beemelni - jelzi a lap.

"Ausztriában az autósok 70 százaléka már akkor is megáll a gyalogátkelő előtt, ha a gyalogos még nem lépett le. Nálunk 80 százalékuk akkor sem, ha már lelépett" - mondta el a kezdeményezés magyarázatául az ezredes a Népszabadságnak, hozzátéve, az idén 750 baleset történt Magyarországon gyalogátkelőhelyeken, többségében az autósok hibájából.
Forrás: MTI