Több ezer dolgozót bocsát el a Renault

Több ezer ember elbocsátását tervezi a Renault franciaországi üzemeiből. Az első félévben a cég 37 százalékos növekedést ért el az előző évihez képest, mégsem tudják tartani a 2008-ra tervezett eladásokat.

A romló gazdasági kilátásokra hivatkozva a Renault gépkocsigyártó összesen 4000 dogozójának elbocsátását tervezi különböző franciaországi gyáraiból, 2010-ig pedig európai szinten öszesen 6000 munkahely megszűntetésével számol.

A bejelentésre mind a szakszervezetek, mind a francia kormány képviselői felháborodottan reagáltak, ami nem csoda, hiszen júniusban a Renault vezérigazgatója még arról számolt be, hogy az első félévben cége 1,5 milliárd eurós tiszta nyereséget ért el, ami 37 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.

Carlos Ghosn, a cég első embere azonban most azt mondja alkalmazottainak: a folyamatosan romló francia gazdasági kilátások miatt már most látszik, hogy nem fogják tudni tartani az idénre tervezett eladásokat, így megelőző lépésként "önkéntes távozási programot" hirdet, amelytől franciaországi szinten összesen 3000 dolgozó felmondását várja.

További ezer alkalmazottat bocsátanak el a normandiai Sandouville-ben működő gyárból, ahol jelenleg a nagy fogyasztású és igen drága Vel Satisokat, Espace-okat és a családi Lagunákat gyártják. A cég adatai szerint e három gépkocsi típus eladása akadozik a leginkább.

A francia gazdasági minisztériumban máris jelezték: az állam többségi tulajdonában lévő sandouville-i gyár munkahelyeit biztosan megmentik, és ott a jövőben kisautókat fognak majd gyártani. Közben a munkaügyi államtitkár egy rádióinterjúban azt mondta: nem szabad hagyni, hogy a Renault-hoz hasonló nagy gyárak tönkretegyék a francia munkahelyeket.

A gyárban működő két legnagyobb szakszervezet az elbocsájtások elleni tiltakozásul csütörtökre sztrájkra szólította fel a dolgozókat, vezetőik pedig élesen bírálták a cég vezérigazgatóját, mondván: rossz stratégiával vezeti a vállalatot. A dolgozók kedélyeit egyébként külön borzolta az a tény, hogy a cégvezetés éppen a leendő elbocsájtások bejelentésének napjára időzítette az új Renaul Megane bemutatását.
S. Ráduly János
Forrás: inforadio