Felemelnék az autóvezetői korhatárt

Fel akarja emelni 16 évről 17-re vagy 18-ra az autóvezetői korhatárt az Egyesült Államok befolyásos Közútbiztonsági Biztosítási Intézete.

Adrian Lund, az intézet elnöke tisztában van vele, hogy nehéz lesz végigvinni az elképzelést - a tizenévesek igencsak ágálnak ellene -, de a legdöntőbb, hogy körükben az autóbaleset a vezető halálok. Sok szülő is a korhatár felemelése ellen van, mert nem akar sofőrködni gyerekének, iskolába, sportrendezvényre fuvarozgatni őt egy autóközpontú társadalomban. Jó pár felnőtt azért tarthatja komikusnak az egész tervet, mert éppen mostanság szállítanák le a szeszesital fogyasztásának legális korhatárát 21-ről 18 esztendőre.

Csakhogy az intézetnek is vannak érvei. Leginkább statisztikaiak és leginkább New Jersey. Ez az egyetlen tagállam ugyanis, amelyben 16 helyett 17 év a jogosítvány-korhatár, viszont kevesebb is a tinédzserhalál az utakon. 100 ezer lakosra 18, autókarambol miatt elhunyt tizenéves jut, míg például a közeli Connecticutban 26.

További beszédes adat, hogy csaknem tízszer annyi autóbalesetet okoznak a 16 évesek, mint a 30-és 59 közöttiek. Az adatban a halálos és nem halálos karambolok egyaránt benne vannak, az összevetéskor a vezetett úthosszt is arányosították, mivel a 16 évesek kevesebbet autóznak, mint a 30-59 év közöttiek.
Forrás: MTI