Nem feszültségmentes az idei tanévkezdés

Nem feszültségmentes az idei tanévkezdés sem, az intézményi társulások számos problémát vetnek fel - mondta Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke csütörtöki tanévkezdő sajtótájékoztatóján a fővárosban.

Az érdekvédő elmondta: az egy év tapasztalatai alapján kezdeményezik annak vizsgálatát, hogy az intézményi társulások elérték-e céljukat, finanszírozási, irányítási, szervezési helyzetük átlátható-e, valóban jól szolgálják-e a tanulók érdekeit.

Hozzátette: az intézményhálózat racionalizálása nem fejeződött be, s pontos képet szeretnének arról is kapni, hogyan változtak a pedagógus álláshelyek. Felidézte, hogy a szakszervezet tavaly novemberben levélben fordult az oktatási tárca vezetőjéhez, kérték ennek vizsgálatát, ám ez nem történt meg.

A PSZ ezért felmérés készít a munkaerő-helyzetről, arról, hogy a pedagógus elbocsátások után maradéktalanul teljesül-e a törvényi előírás, a szakos ellátás, hogyan alakul a tanórai és tanórán kívüli foglalkozások biztosítása, s van-e idő és pénz korrepetálásra, tehetséggondozásra. A felmérés eredménye novemberre várható - mondta a szakszervezeti vezető az MTI kérdésére.
A pályakezdők bérpótlékának új rendszere okoz feszültséget a pedagógusok körében, a 20-25 éve pályán lévők ugyanis ebből egyelőre kimaradnak - mondta Galló Istvánné, hozzátéve, hogy a kormány által e célra elkülönített források végesek voltak.

Ezért az ősz folyamán az aláírt megállapodás alapján olyan stabil bérmegállapodást szeretnének elérni, amely minden pedagógusnak keresetemelkedést hoz.

A természettudományos tárgyak oktatása kapcsán kifejtette: amíg a pontos, konkrét szakmai javaslatot nem látták, sem támogatólag, sem ellenzőleg nem lépnek fel. A természettudományos látásmód kialakítása a diákoknál rendkívül fontos, ugyanakkor aggályaik vannak - tette hozzá.

Az elképzelést akkor tudják támogatni, ha garanciát kapnak arra, hogy nem jár óraszámcsökkentéssel, pedagógusok elbocsátásával és megfelelő tananyagok állnak rendelkezésre.

A szakszervezeti vezető beszélt a napközis nevelés alulfinanszírozottságáról is, amely a pedagógusok számára elfogadhatatlan.Elfogadhatatlan, hogy finanszírozási okok miatt a gyerek nem az iskolában van, hanem az utcán csavarog - mondta az érdekvédő.

Galló Istvánné szólt arról is, hogy oktatáspolitikai fordulatra és hosszú távú, szakmai konszenzuson alapuló közoktatáspolitikai koncepcióra van szükség.Ez kitérne a pedagógus pálya presztízsének javítására, az esélyegyenlőtlenség megakadályozására, és az értékálló pedagógusbérek biztosítására.

A pedagógusbéreken nem szabad spórolni - szögezte le a szakszervezeti vezető. Kitért arra is, hogy olyan finanszírozási rendszert akarnak, amely "egyetemleges felelősségét fejezi ki a közoktatás működéséért"
Forrás: MTI