PSZ: jelenleg nincsenek meg a feltételek

A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint jelenleg nincsenek meg a természettudományos tárgyak integrált oktatásának a feltételei - tartalmazza az érdekvédelmi szervezet honlapján közzétett állásfoglalás.

Jelenleg a fizikát, kémiát, biológiát magába foglaló integrált tantárgy bevezetésének sem a tananyagai, sem a tanügyi dokumentumai, sem a személyi feltételei nem állnak rendelkezésre - áll a dokumentumban.

Véleményük szerint az összevont természettudományos tárgy bevezetését a szakma véleményének alapos megismerése, a feltételek megteremtése nélkül támogatni nem lehet. Ezek hiányában a változtatás többet árthat, mint használ: a tanulóknak érthetetlenné és átláthatatlanná teheti az ismereteket, a pedagógusoknak pedig egzisztenciális fenyegetettséget jelent.

Elengedhetetlen, hogy az elsődleges cél a tanulók érdeke legyen, ne pedig az újabb forráskivonás - szögezik le az érdekvédők, akik aggodalommal figyelik a természettudományos tárgyak oktatásának tervezett átalakítását.

Álláspontjuk szerint félő, hogy a szűkös gazdasági helyzetben a bevezetésre vállalkozó iskolákat nem a kétséges szakmai előnyök, hanem a plusz források megszerzése motiválja.
A természettudományos tárgyak színvonala szoros összefüggésben van az elmúlt másfél évtizedben folyamatosan csökkenő óraszámokkal.

A gyermeket körülvevő világ megismerését az oktatás az érthetőség miatt bontja szaktantárgyakká. Mivel e tantárgyak ugyanannak az egységes világnak a felépítését és működését vizsgálják, magától értetődő, hogy összefüggenek és kiegészítik egymást. A pedagógus feladata, hogy az ismeretek megértetése mellett ezekre az összefüggésekre is rávilágítson - írják állásfoglalásukban.

Korábban a Magyar Nemzet arról írt, hogy ősztől ezer intézményben összevontan tanítják a biológiát, a fizikát és a kémiát, s ha a rendszer beválik, várhatóan 2013-ra megszűnnek az önálló reáltárgyak; s helyettük élettant oktatnak majd.

Hiller István oktatási miniszter ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a természettudományi tárgyak nem tűnnek el a magyar oktatásból."Az iskolák döntik el, hogy a továbbiakban a kémiát, a biológiát vagy a fizikát hagyományos tantárgyakként oktatják-e, vagy ugyanannyi óraszámban, de összevonva komplex természettudományos ismereteket adnak" - mondta, hozzátéve: az új rendszert 2013-nál korábban nem akarják bevezetni, de az oktatási intézmények lehetőséget kapnak arra, hogy azt már a 2008/2009-es tanévben is alkalmazzák.

Az oktatási tárcánál munkacsoport jött létre, amely az év végéig teszi le javaslatait a természettudományos oktatás fejlesztéséről.
Forrás: MTI