Rekordrepülés

Világcsúcsot állított fel a pilóta nélkül repülőgépek kategóriájában egy napenergiával hajtott brit fejlesztésű gép, amely 83 órát és 37 percet repült egyhuzamban.A Zephyr így bőven megduplázta az eddigi csúcstartó, az amerikai Northrop Grunmann haditechn

"Inkább magára a repülésre koncentráltunk és nem a rekordra" - mondta Douglas Millard, a Zephyrt tervező QinetiQ szóvivője.

A harminc kilogramm súlyú, kézzel indítható propelleres gép ultrakönnyű szénszálas anyagból készült. 18 méter fesztávolságú szárnyait papírvékonyságú napelemek borítják, amelyek nappal a meghajtáshoz szükségesnél sokkal több energiát termelnek.

A felesleget a lítium-kén alapú akkumulátorok tárolják, amelyek nagyságrendekkel hatékonyabbak, mint a mostanáig a legkorszerűbbnek számító lítium-polimeres akkumulátorok. A propellereket éjjel az akkumulátorokban tárolt energia hajtja meg.

A repülőt július 28-án indították több mint három napig tartó útjára az arizonai Sonoran-sivatagból. A 45 Celsius fokos sivatagi hőségből 18 kilométer magasra emelkedett, ahol mínusz 70 fokos a hideg, így nem csak azt bizonyította, hogy példátlanul hosszan képes repülni, hanem azt is, hogy kiállja az extrém időjárási körülmények próbáját - mondta a vállalat szóvivője.

A Zephyr fejlesztését az amerikai és a brit védelmi minisztérium finanszírozza. A robotpilótával, illetve műholdas kapcsolaton keresztül földi személyzet által is irányítható gép a tervek a 2010-ig tartó tökéletesítés után 450 kilogrammnyi felszerelést bír majd el és akár öt éven keresztül képes lesz megszakítás nélkül repülni.

Főként felderítési célokra használják majd. A kémműholdakhoz képest nagy előnye, hogy képes állandóan figyelni a célpontot, míg a meghatározott pályán keringő műhold csupán kétszer repül át felette naponta - ráadásul egyszer sötétben - és csak pillanatfelvételt tud készíteni.
Forrás: MTI